Annons:
Etikettblomsterspråket
Läst 3037 ggr
Pyttelite
2018-02-05 12:00

Ett, två och många - annuell, bienn och perenn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

**Varför så krångligt språk?
**

Det officiella blomsterspråket är latin. Det kan ju tyckas vara lite besvärligt med tanke på att vi inte är vana vid att konversera varandra på latin idag.  När Linné och hans kompisar började att ordna upp naturen så var latin den lärdes språk.

Det finns en del fördelar med det krångliga språket trots allt och då tänker jag på att om jag vill köpa lite Lustifräs är det förmodligen inte så många som förstår att det är Mattlummer (Lycopodium clavatum L.) jag menar.

Det är inte bara svårt med dialektala namn - vi har ju olika begrepp på samma blomma världen över.

Att använda samma beteckning gör att man är oberoende av lokala språk och kan prata om samma växt över gränserna och dessutom vara entydig i sitt resonemang. Det finns bara en Lycopodium clavatum L!

Ett, två och flerårig

Varje växt har sin typ av biologiska livscykel och då tänker jag på att vi har några enkla indelningar av växter som ettårig, tvåårig och flerårig.

Annueller - Ettåriga är växter som hinner att växa upp från frö, blomma och sätta nya frön på ett år. Ett exempel på en ettårig växt är en solros. När den väl blommat över och satt frö kommer den att vissna ner och originalfröet har tömt sin kraft.

Bienner - Tvååriga är växter som tar två år på sig att växa upp och sätta frö. Kanske har ni försökt att fröså Lupiner (Lupinus) någon gång men blivit besvikna för att de aldrig blommar.

En lupin är en tvåårig växt så första året bygger den upp sina blad och samlar kraft året därpå är det dags att blomma och sätta frö, sedan är just det fröets livscykel slut.

Perenner - Fleråriga är växter som växer år från år på samma ställe och som blommar, sätter frön, vissnar ner och kommer igen nästa år.

Är en krukväxt ettårig, tvåårig eller flerårig?

Det beror ju på hur man definierar en krukväxt. Är en krukväxt en växt man planterar i en kruka så kan en krukväxt tillhöra alla tre typerna.

Vi kan ju till och med plantera, eller så alla sorterna i en och samma kruka om vi vill.

Är en krukväxt endast en växt vi har inne i vårt relativt tempererade klimat skulle jag nog säga att de flesta krukväxter är på ett eller annat sätt perenna.

Däremot är det svårt att få dom att blomma igen eftersom de många gånger är krävande. Visst är värmen i bästa fall lik ursprungsmiljön men ljuset har oftast en annan rytm.

Det finns ju även flera skillnader mellan de olika växttyperna. Oftast är rotsystemet på en ettårig växt ganska vekt medan det i kontrast, kan vara mycket komplext hos en perenn.

För att göra det ännu svårare finns det även växter som lever länge, men som bara blommar en gång för att sedan vissna ner för alltid - men det får jag berätta om en annan gång.

Lägg gärna begreppen Annueller, Bienner och Perenner på minnet!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
DesK
2018-02-05 20:21
#1

Tack för en jättefin artikel med bra information 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Pyttelite
2018-02-05 21:01
#2

Tack själv för att du läste den! 🙂


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lillräkanf
2019-01-07 00:13
#3

Bra artikel! Klargörande :)

Pyttelite
2019-01-10 22:20
#4

Tack!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: