Annons:
Etikettkultivering
Läst 1716 ggr
Pyttelite
1/28/18, 7:43 PM

Kruktillverkning av tidningspapper - Potmaker

Jag kikade in i trädgårdsaffären förra veckan och då såg jag en lustig mojäng som man skulle använda för att göra papperskrukor. Den kallades för Potmaker och var gjord av trä.

Tiden var lite knapp så jag hann inte fråga hur man skulle göra för att få ihop en liten kruka.

Det börjar ju bli ljusare nu och det skulle vara kul att plantera lite fröer inför vårstarten och då är kanske en papperskruka är ett bra och miljövänligt alternativ.

Inga plastkrukor som blir över och som måste sparas eller diskas. Plantorna behöver bara planteras om i större kruka utan att man tar bort pappret - det komposteras av sig själv lite senare.

Jag var tvungen och googla fram lite mer fakta om prylen och ser att Potmakern funnits några år i handeln och består oftast av bok eller ek.

Tittar man på de set som finns ute är de ganska dyra i inköp - kring 150 kr till uppemot 500kr.

Visst är verktyget snyggt men jag hittade en billigare metod på YouTube där man använder flaskor eller burkar som stöd.

Just denna video som jag plockat med använder en burk och ett fiffigt sätt att vika in botten andra har jag sett blöter botten och sidan för att få det hela att fästa.

Det finns andra varianter som använder häftklämma och tejp men jag tror att det mycket väl fungerar utan några extra medel.

Själv har jag inte provat än - är inte jättehändig - men det finns säkert en hel del som både köpt kruktillverkningsverktyget eller använd flask/burk-varianten.

Några har varit negativa då man tycker att pappret möglat men då har det troligen berott på övervattning.

  • Lite länkar

Försäljningsställen till krukmakare/Potmaker:

Runåbergs Krukmakare

Wexthuset : Pat-a-pot set för krukmakare

Frökungen : Krukmakare

Hur man kan göra en krukmakare själv bara man har tillgång till svarv:

https://svenska.yle.fi/artikel/2009/03/08/krukmakare

Ett annat exempel på billighetsvarianten av krukmakare:

https://www.youtube.com/watch?v=hRn8NURIQkc

Videon i inslaget heter Vik krukor av tidningspapper och är gjord av Sara Bäckmo.

https://www.youtube.com/watch?v=CkRl6diw3xs

Det finns många fler exempel ute på nätet så ni kan säkert hitta just er variant. Berätta gärna hur det gick ifall ni börjat tillverkningen - jag ska iallafall försöka …


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
JMW
1/28/18, 7:50 PM
#1

Det där är smart och billigt. Jag gjorde sådana första gången förra året. Använde en burk. Fattar inte varför man ska köpa dyra grejer för en sådan enkel sak.

Pyttelite
1/28/18, 7:56 PM
#2

#1 Kul att höra att de fungerar!

Jag uppskattar verkligen prylar som "försvinner" av sig själva när de inte behövs längre och att man inte behöver investera i några dyra saker när man inte ens vet om det fungerar för en även om trävarianten ser väldigt snygg ut.

Vad sådde du för växter/fröer?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


JMW
1/28/18, 9:17 PM
#3

Jag sådde blomman-för-dagen. Förr brukade jag så mängder men jag har inte haft tiden till det de senaste åren. Har jobbat varje sommar sedan 2010 och inte velat ha massa växter jag knappt hinner ta hand om. Nu till sommaren ska jag inte jobba så jag får se om jag ska så något i år.

chade
1/31/18, 11:36 PM
#4

Hur funkar det att vattna? Behöver de stå på ett fat eller håller det någorlunda tätt om man vattnar med måtta

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Pyttelite
2/1/18, 10:51 PM
#5

Utan att ha gjort något eget försök än tror jag inte att man kan köra utan fat.

Det finns visserligen inte något hål i botten mer än den otäta förslutningen i botten men för att det ska fungera bra behövs det säkert någon form av dränering eller att man inte fyller på för mycket vatten.

De har en tendens att mögla vilket säkert beror på att det aldrig riktigt torkar upp.

Så fat eller samla dom i en plastlåda är nog ett måste.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


DesK
2/2/18, 6:22 AM
#6

Detta ska jag testa iår 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
JMW
2/2/18, 8:46 AM
#7

Jag hade dem på en bricka eftersom jag hade många jag sådde i. De är ju lite fuktiga så något underlag behövs.

Upp till toppen
Annons: