Annons:
Etikettveckans-krukväxt
Läst 1619 ggr
Pyttelite
1/23/18, 9:54 PM

Veckans Krukväxt Januari 2018 - Saintpaulia

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den Afrikanska violen även kallad för Usambaraviol har släktskap med både Kornettblomma, Gloxinia och Ampelfackla.

En blomma jag inte riktigt har god hand med men det kanske kan beror på att den ständigt ska förnyas.

Nu är jag på jakt efter en minivariant som ska planteras i terrariet.

Hur lyckas ni med era? 

Veckans krukväxt : Saintpaulia - Saintpaulia ionantha
  • Användning 

Saintpaulian är en tacksam blomma för den kan blomma när som. Den har ingen viloperiod utan blommar lika gärna på sommaren som på vintern.

Den trivs i blomsterfönstret om det inte är för mycket sol och den trivs även mitt i rummet om den får tillräckligt med ljus.

Krukan kan flytta runt under året så att den står i norrfönster på sommaren och i söderfönster på vintern.

Varianterna är många och kan vara både små och stora till växten.

Jag är speciellt förtjust i de sammetstäckta bladen som ser inbjudande ut att klappa.

De äldre varianterna är enklare med mörkt lila eller blå blommor med en liten gul knopp i mitten.

Annars finns de i många olika färger vit, rosa men också i olika varianter av blått och då både med fyllda och enkla blommor.

  •  Historia

Växten är en av väldens mest populära krukväxt och det finns samlare världen över. Tyvärr är urspungsarten utrotningshotad där den växer i Usambarabergen på ganska hög höjd.

Den växter i södra Afrika och "upptäcktes" i Tanzania där baronen Walter von Saint Paul-Illaire var tysk konsul. Namnet Saintpaulia fick den efter Walters far som var trädgårdsmästare i Hannover.

Detta var i slutet av 1800-talet sedan dess har antalet arter och hybrider vuxit lavinartat så idag tror man att det finns ungefär 50 000 olika sorter.

Kan vara bra att veta om man tänker att börja samla. Det finns många sällskap ute i världen och även ett svenskt sådant, Svenska Saintpauliasällskapet där man kan diskutera växten med likasinnade.

  • Skötsel 

Saintpaulian är en "mellankrukväxt" som ska ha lite av varje. Lite ljus, lite vatten och gärna hög luftfuktighet.

Vattnar man på bladen blir de lätt skadade så det gäller att vattna rätt. Det är lätt att dränka den så låt jorden torka upp mellan gångerna.

Växten tycker inte om direkt kyla och den tycker att 15 plusgrader är i lägsta laget så det är inte direkt någon utplanteringsväxt.

Den vill också ha hög luftfuktighet men ta inte till blomspruteduschen för det fungerar inte för bladen.

Annars är den mycket lättskött och visar sin tacksamhet genom att skjuta upp sina små knoppar som är snarlik en liten blåsippsknopp.

Ingen beskärning behövs men tipset är att föröka typ vartannat år.  Det funkar bra att ta bladsticklingar.

  • Varning

Växten är inte giftig för varken hund eller katt.

Källa: Plantagen, Odla.nu,  Blomsterlandet, Wikipedia,  ASPCA - Toxic and Non-Toxic Plants


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Grace2009
1/31/18, 8:25 AM
#1

Jag har en paulia som ser fyjävlig ut just nu, har aldrig förnyat den så jag får nog ta itu med att göra det. Köpte den på tradera för några år sedan. Rosa blommor med en ljusgrön kant om jag mins rätt.

Lillyrod
1/31/18, 9:31 PM
#2

Jag har hela köksfönstret fullt av Saint paulia. Bara en blommar just nu.

Pyttelite
1/31/18, 9:37 PM
#3

#1 Jag tror att det finns stort hopp för din Paula - tänkte göra ett omplanteringsinslag lite senare 🙂

#2 Så härligt att ha ett helt köksfönster fullt! Har du samma färger eller är det blandat både i färger och utseende. De lever i typ 3-veckors cykler så det finns gott hopp om en ny blomning om några veckor.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lillyrod
1/31/18, 9:44 PM
#4

Det är blandade färger på både blommor och blad. Det är inte länge sedan jag planterade om dem och då är jag lite brutal och skalar av ganska mycket blad för att de blir så vida annars. De tar en liten paus efter det : )

Pyttelite
1/31/18, 9:49 PM
#5

#5 Låter som ett perfekt blomsterfönster och de behöver lite ansning och omplantering emellanåt för att fortsätta att vara fina.

Har du möjlighet och lust skicka gärna in ett foto.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lillyrod
1/31/18, 9:56 PM
#6

Det ska jag göra. Jag ska ta när det är ljust ute för det syns bättre då : )

Annons:
Pyttelite
1/31/18, 9:57 PM
#7

#6 Det vore kul att se dom!👍


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
7/3/23, 11:29 AM
#8

En rar liten krukväxt på fönsterbrädan. Eller växtvärldens veritabla cliffhanger med ett spännande förflutet och en osäker framtid. Saintpaulian är både och.

Läs mer här:

https://www.hemtrevligt.se/icakuriren/artiklar/hem-tradgard/20040913/ingen-blyg-viol/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


En rar liten krukväxt på fönsterbrädan. Eller växtvärldens veritabla cliffhanger med ett spännande förflutet och en osäker framtid. Saintpaulian är både och.
Upp till toppen
Annons: