Annons:
Etikettkrukträdgårdar
Läst 1850 ggr
cissi_1993
2018-01-20 07:45

bär i krukor i norr (zoon 6)

hej, 

fick inget svar i trädgård så tänkte att det kanske är någon här som har prövat. 

jag hoppas på att få köpa ett hus nu i sommar/höst och håller på att planera tomten och undrar om det är någon i norr (zoon 6) som har bärbuskar och träd i krukor? 

jag skulle vilja ha vindruvor, blåbär, hallon, citrusfrukter och fikon i krukor. det jag har tillgång till på denna tomt är en inglasad altan, icke isolerade uthus, ett garage där det är ca 17 C året om och så klart inomhus. 

vad tror ni vilka av dessa växter har en chans?? och vilka har ni provat?

tacksam om någon har någon ide.

Cecilia

Annons:
Pyttelite
2018-01-20 15:40
#1

Av egen erfarenhet skulle jag ge dig två något motsatta råd.

Första tipset är att läs på hur du ska hantera trädgårdsväxter i stora krukor oavsett temperaturzon.

Det finns förmodligen mycket information att få via nätet. Kolla även engelska sajter.

Annars finns det en del trädgårdsböcker som även tar upp krukodling i trädgård. Ibland hittar man fackböcker på bibliotek ibland finns de att köpa för en billig penning hos second-hand affärer.

Då tänker jag på hur stora krukorna bör vara, vilket material som kan vara bäst men även hur man bygger upp dränering i jordlagret med  tex leca eller sand.

Jag bor inte så långt norr ut som du - har inglasad balkong som i de flesta fall har få tillfällen då temperaturen går under nollan ändå har jag misslyckats.

Det sker oftast på våren då man tror att det är fritt fram med att vattna och så kommer en rejäl köldknäpp och gamla växter är plötsligt borta över en natt.

Det andra tipset är att kör på!!

Köp några relativt billiga buskar, olika typer av vinbär, krusbär som inte gör dig utfattig om du misslyckas. Rabarber kan säker också "krukas".

Jag tror att det skulle kunna fungera med spaljéfruktträd också tex äpple och päron om du bara få koll på hur du ska förvara krukorna så att de inte blir för uttorkade - sedan kan det bli problem med fruktsättning men det finns även ganska härdiga äppleträd.

Försök att hitta stora rymliga krukor som kan ge dina växter lite volym.

Sen finns det förstås överkurs med medelhavsväxter - citrusväxter, fikon och oliv.

Dessa växter är oftast ganska dyra i inköp och ger smärtsamma förluster - i alla fall i plånboken.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2018-01-20 16:09
#2

Tips på lite litteratur gammalt och nytt:

Citrus i kruka - Eva Rönnblom

Medelhavsväxter i kruka - Eva Rönnblom

Krukor i trädgården - Beate Slipher

Trädgården - Blomsterglädje i kruka - Siv och Key L Nilson


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


cissi_1993
2018-01-23 10:09
#3

tack så mycket för tipsen. jag kan tänka mej att det är vår och höst som är mest kritiska men våren tänkte jag att man kanske klarar på en altan om man har en fråstgard eller vad dom nu heter?? just nu väntar jag på våren för att se om den svartavinbärskvist jag satte i kruka förra sommaren har överleft så jag kanske har en buske :P men vi ska se jag får samla litteratur.

Pyttelite
2018-01-24 21:28
#4

Våren har ju två faror den ena är ju den starka solen som kan bränna och det andra är att man vattnar för tidigt så att växten sprängs om det blr några bakslag i väderleken så att det blir ordentligt kallt.

Jag har inte använt någon frostvakt men kollat lite på var man kan köpa dom. Det finns mer växtfokuserade varianter och andra mer kopplat till utrymmen med vattenrör eller frostkänsliga varor.

Jag har en växthusfläkt på min inglasade balkong som man kan temperaturstyra på ett ungefär. Problemet är om man har stora ytor och det blir riktigt kallt då orkar den inte med att värma upp allt. 

Kul att du redan börjat med en stickling. Extra roligt om man dragit upp dom själv.

Det blir spännande om du vill berätta alla framsteg och även bakslag om det blir några. 🙂


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Thiah]
2018-01-26 15:03
#5

Åh detta följer jag. Bor i södra Finland (ovanför Stockholm typ..) och har inglasad balkong. Vill så gärna ha en massa gott åt ungarna där. :)

cissi_1993
2018-01-26 17:45
#6

jag tänkte att det skulle vara kul om dom överlevde, jag har även en rödavinbärsbuske och hallon på balkongen som jag ska se o dom överlevt vintern men än har vi kalt men solen börjar komma så jag har tänkt dom med sopsäckar :)

Annons:
Pyttelite
2018-01-26 17:52
#7

#5 Kan du inte berätta om dina planer eller drömmar om din balkong. Vilka växter du tänker kan passa eller vilka du gillar och hur tänker barnen -vad gillar dom?

#6 Ja det är roligt med växter och de förhoppningar som man har i början av växtåret. Låter spännande med din fruktträdgård.

Se till att sopsäckarna inte blir för täta så att det inte blir för varmt. bara


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Thiah]
2018-01-26 20:24
#8

#7 vi brukar ha tomater och jordgubbar. Yngsta sonen är bara 3 månader men äldsta som är 4 har varit med ett tag. Jag försöker få min balkong till ett godisställe fast med frukt och grönt. :) Det ska vara barnvänligt och plockbart. Vi har sol från 13- solnedgång så det är varmt på balkongen. Har en hel del hyllor att sätta skott på :)

cissi_1993
2018-01-27 11:59
#9

Tur du sa det jag har aldrig tänkt på att det kan bli för varmt i säckarna :/

cissi_1993
2018-02-25 15:22
#10

vi har haft nästan minus 20 snart 2 veckor men sol och nu har det nog blivit för varmt vi säckarna för jag kan se att alla buskar har börjat röra på sig i olika former. ingen har fått blad men jag kan se var bladen kommer komma till våren. jorden är fortfarande frusen 😮 vad har ni för tips för att dom inte ska dö nu? kände också att det var ganska fuktigt i påsarna så jag har öppnat dom.

Pyttelite
2018-02-25 18:29
#11

Jag tycker att det låter mycket lovande om de börjar röra på sig. Då är de inte förfrusna. Själv har jag dödat en och annan vinteröverlevare genom att ge den lite vatten och sen frös det på som attan och sen var de över för den gången. 😭Så var försiktig med att pytsa på mer vatten under våren.

När du säger att det är fuktigt i påsarna vad innebär det då - är det kondens eller är det i jorden.

Det är bra med luftväxling så att det inte börjar att mögla. Har du möjlighet att öppna upp under dagen då det förmodligen blir ganska varmt så år det en god idé glöm bara inte den öppen för mycket över natten.

Det går att tilläggsisolera i påsarna med tillknycklat tidningspapper om man vill det men jag håller tummarna.

Står krukorna direkt på marken eller finns det något som isolerar inunder? 

Mycket spännande att följa!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


cissi_1993
2018-02-25 18:39
#12

okey så mitt hopp ska inte vara helt ute då tänkte bara att alla andra växter och buskar ligger under ett tjockt lager av snö så trodde det skulle vara för tidigt. 

den översta centimetern av jorden har tinat upp och är fuktig men det är även de papper jag har täckt allt med (och jag kom inte på att isolera med papper fören i December) så det är nog kondens från jorden i krukorna. 

jag ska börja öppna påsarna under dagarna och stänga dom på kvällarna så det inte blir mögel. 

dom står på en betongplatta med en matta på och tillknycklat tidningspapper under, runt och ovanpå krukan. runt själva krukan har jag även lindat ett lager bubbelplast och ett grövre tyg. så jag tror inte jag kan isolera så mycket mer :P

Pyttelite
2018-02-25 18:51
#13

Jag skulle inte vara för orolig möjligen att du kan byta ut fuktigt pappret emellanåt men det blir säkert varmt på dagarna för solen har ju börjat att värma så det kommer att torka upp och har det funkat så här långt skulle jag vara försiktig att röra för mycket.

I värsta fall sen framöver om det skulle vara för torrt i krukan kan man vattna men av det du berättar så står det bra till med dina växter spara vattningen till mycket senare  - glöm inte vad jag gjorde😕

Spännande att se dom små knopparna komma!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
cissi_1993
2018-02-25 18:59
#14

jag ska inte vattna för tidigt och nu när det är så fuktigt i påsarna känns det inte alls aktuellt.  när dom blir lite mer tydliga ska jag ta kort så ni får se dom.

Pyttelite
2018-02-25 19:22
#15

Det ser vi fram emot - och våren också!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


cissi_1993
2018-03-05 14:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

jag ville bara visa mina knoppar som har kommit detta är mina svarta vinbär

cissi_1993
2018-03-05 14:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

detta är hallonen

cissi_1993
2018-03-05 14:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

och så har vi dom röda vinbären :)

Pyttelite
2018-03-05 18:26
#19

Superfina knoppar - nu gäller det att de varken tokar eller fryser bort!!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


cissi_1993
2018-03-05 18:31
#20

ja jorden är frysen en så vi får se

Annons:
Pyttelite
2018-03-05 19:26
#21

Usch ja det är ruskigt kyligt även för oss som har både vantar och mössa. 😃


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


cissi_1993
2018-04-14 10:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#22

Jag har bra och dåliga nyheter jag har avtäckt dom för tidigt har måst börja vattna. hallonen har nog inte klarat sig knopparna är inte längre gröna och fina utan lite mer ljusbrun :/ men vinbären har knoppar som sväller :) sen hittade jag en kruka med  gräslök som ser ut att må riktigt bra.

Pyttelite
2018-04-15 12:37
#23

Tråkigt att hallonen blivit bruna.

Det är lurigt med vattning och det är svårt att veta om det är för lite vatten eller att det frusit som gjort att de gulnat. I bästa fall är det bara knopparna som strukit med och det finns liv lite längre ner.

Ett sätt är att använda en fuktmätare och kanske även en termometer för att se hur kallt det är i jordklumpen om man vill vara mer exakt.

Härligt att gräslöken börjat tittat fram och jag håller tummarna för att vinbären snart ska spricka ut men jag antar att det fortfarande är kallgrader där du bor.

Vi väntar på fler rapporter!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


cissi_1993
2018-04-15 19:13
#24

det är kallgrader på natten men någon plusgrad under dagen (en så länge inte mer en 6 grader på dagen). hallonen får stå ett tag till och när jorden känns torr tänker jag vattna för att hoppas  att den inte är helt död.

cissi_1993
2018-04-17 20:21
#25

så nu har jag ännu sämre nyheter om Hallonen men kanin fick för sig att det var dags att beskära så hon har lämnat dom 10 nedersta centimeterna resten är kapat :( den var lite grön inuti så jag antar att jag fortfarande kan hoppas på ett mirakel :/

Pyttelite
2018-04-17 20:33
#26

Det är ett hårt liv att vara hallonbonde i norr! Trösterikt att Kalle kanin fick lite färska grenar till middag och hoppfullt för framtiden att det var lite grönt inuti. Du får komplettera med hönsnät … Jag hoppas ändå att de kommer att spira när väl våren är där.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


cissi_1993
2018-04-17 20:56
#27

ja hon mår då gott på grenarna och jag ska pröva att gödsla lite så den kanske får lite fart :)

Annons:
cissi_1993
2018-04-21 15:49
#28

nu har jag bra nyheter :) det kommer 3 skott ur jorden från hallonen :D så den verkar överleva. dom röda vinbären har löv som nästan helt utslagna och dom svarta jobbar fortfarande på att få ut bladen men dom är på gång :) :D

Pyttelite
2018-04-21 16:09
#29

Härliga nyheter - men var fortfarande försiktig så att frosten inte nyper till - än är det inte sommar. 🙂

Känner redan smak och doft av svarta och röda vinbär och lite hallon. 

Håll ut nu - snart kommer blommorna!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


cissi_1993
2018-04-22 07:07
#30

jag hoppas det speciellt på dom röda vinbären 😛 vi har någon natt här framöver där vi skulle få -7 så jag hoppas dom överlever de.

beem
2018-04-23 10:01
#31

Lägg över fiberduk  - det skyddar bra.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

cissi_1993
2018-04-28 08:29
#32

allt har överlevt :D och gräslöken ser ut att må jätte bra den är snart 20cm hög

Pyttelite
2018-04-28 08:33
#33

Låter fantastiskt med färsk gräslök och skönt att allt gått sobra. Mycket spännande att få vara med och följa utvecklingen.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


cissi_1993
2018-04-28 08:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

jag håller med detta är de röda vinbären 😃

Annons:
Pyttelite
2018-04-28 08:48
#35

Du har kommit längre med dina buskar än vad vi har här och då bor jag i zon 2-ish med gräns till 3. Nu hoppas vi på många blommor och fin vår/försommar.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


cissi_1993
2018-04-28 08:52
#36

dom står på en inglasnings så det kanske inte är så konstigt. men jag blir lite sugen på att behålla den i kruka även när jag flyttar till hus :D

Upp till toppen
Annons: