Annons:
Etikettväxtidentifiering
Läst 3201 ggr
ellenkantarell
1/18/18, 11:34 AM

Vad är detta för kaktusliknande växt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan detta vara någon typ av euforbia? Denna godingen har blivit lite missunnad i vår lägenhet. Av platsbrist har den stått lite för mörkt. Förutom att den har tappat bladen (normalt?) så verkar den må bra. Vi ska flytta till ny lägenhet i morgon, och då ska den få stå lite bättre :)

Annons:
Carmarino
1/18/18, 11:38 AM
#1

Det ser ut som en trekantseuforbia, även kallad High Chaparall.

https://krukvaxter.ifokus.se/discussions/59ba3bb08e0e7468810011c9-hur-mar-min-kaktus

De tål att stå lite mörkt. Att den tappar bladen är helt normalt. Åtminstone gör min det, och den verkar trivas utmärkt. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

ellenkantarell
1/18/18, 12:56 PM
#2

Tack för svar! Då var min gissning inte helt fel :) förutom att den har lutat sig mot en vägg och numera inte kan stå på egen hand, så verkar den ju må bra haha. Jag brukar inte heller vattna den så ofta eftersom den står såpass mörkt. Kanske en liten skvätt typ en gång i veckan. Är det för lite? Den har stått precis bredvid ett akvarium med starka lysrör, så den borde ju visserligen få lite UV-ljus därifrån. Men det är ju inte att likna med direkt solljus från ett fönster.

Carmarino
1/18/18, 1:03 PM
#3

Om du tittar på bilden på min High Chaparall så ser du att även den behöver stöd, eftersom den är så hög och smal. 🙂Den står visserligen vid ett fönster, men inte i direkt solljus, eftersom grannens balkong skymmer ljuset. Har du möjlighet att ställa den lite skuggigt, men inte mörkt, i den nya lägenheten så kommer den säkert att trivas bra där.

Min High Chaparall får ca en liter vatten högst en gång i månaden (mindre på vintern). De ska inte ha så mycket vatten, så jag tror att din växt klarar sig med ett par deciliter vatten per månad. Den är ju inte så stor. Lycka till! 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

ellenkantarell
1/18/18, 1:12 PM
#4

Tack igen för hjälpen! Gud så häftig, sicken bjässe du har! Ser helt livsfarlig ut😃Hur gammal är den? Jag tycker att min har vuxit på ett år, men i jämförelse ser den ju ut som en bebis!

Carmarino
1/18/18, 1:22 PM
#5

Den är helt livsfarlig, så det är en av anledningarna till att den står så undanskymt. Det är också därför jag har bundit ett snöre runt om den. Den är nämligen i vägen när jag ska dra ner rullgardinen och den "attackerar" mig när jag försöker flytta den, så jag drar i snöre istället. 😃

Vet inte hur gammal den är, men den är nog minst 25-30 år gammal, förmodligen äldre. Det är många år sedan jag trodde att den skulle slå i taket, men det verkar som om den "hejdar sig" och växer på sidorna istället, för än så länge är det någon centimeter kvar till taket. Så har det dessutom varit rätt länge.

Krukan som min står i är mindre än din, och den har nog mindre jord också. Får kanske ta mig i kragen och fylla på några centimeter ny jord till våren. ☺️😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

ellenkantarell
1/18/18, 1:59 PM
#6

Åh så häftigt! Fantastiskt att dem kan bli så gamla, och att dem kräver så lite för att bli stora. Ska bli spännande att se vad som blir av mina, kanske får testementera dem om sisådär femtio år😊

Annons:
Carmarino
1/18/18, 2:01 PM
#7

Ja, risken finns ju. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: