Annons:
Etikettvad-heter-jag
Läst 1323 ggr
getflikkan
2018-01-17 20:17

vad heter denna växt?

köpte den här blomman och kastade allt runt om, sen inser jag att jag inte vet vad den heter så kan inte ta reda på hur man sköter den… Nån som vet vad den heter?

Annons:
getflikkan
2018-01-17 20:18
#1

bilderna var förstora, kommer strax med nya

getflikkan
2018-01-17 20:22
#2

getflikkan
2018-01-17 20:23
#3

nä jag får inte in bilden… nån får gärna ta bort tråden

[SonjaG]
2018-01-17 20:30
#4

Synd, man blir ju nyfiiken…

Pyttelite
2018-01-17 20:37
#5

Kan du inte försöka PM:a bilden så kanske jag kan hjälpa?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


DesK
2018-01-17 20:58
#6

Ta bild med mobilen, då får du säkert in dem. Kolla också att du har rätt filändelse.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Taggeman
2018-01-17 21:21
#7

Är det stora filer får man vänta länge innan man publicerar.
Man väntar med att publicera tills man ser att bilden har laddats upp.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

getflikkan
2018-01-19 21:57
#8

lyckas inte… tror jag har googlat mig fram till att det är en benjaminfikus som verkar vara relativt lätthanterade. Pyttelite, har testat skicka pm till dig :) men tack för intresset! :)

Carmarino
2018-01-20 03:36
#9

Har du rätt sorts bild? Det går bara att ladda upp bilder med ändelserna PNG, GIF och JPG.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

getflikkan
2018-01-20 12:10
#10

Nuuuu!!! tack!

Carmarino
2018-01-20 12:12
#11

Svårt att säga eftersom bilden är så liten, men det ser ut som en benjaminfikus. Testa att bocka i "Bifoga bild/fil" nedanför skrivrutan och ladda sedan upp bilden där. Då blir den förhoppningsvis lite större.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

getflikkan
2018-01-20 12:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

så?

getflikkan
2018-01-20 12:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

mörk bild

Annons:
Carmarino
2018-01-20 12:43
#14

Ja, det ser definitivt ut som en benjaminfikus. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

getflikkan
2018-01-20 12:47
#15

tack! 

som jag förstår ska jag ge den vatten när jorden är nästan torr, och duscha den emellanåt, hur har ni gjort med era?

Carmarino
2018-01-20 12:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Som synes så för min benjaminfikus en väldigt tynande tillvaro, så jag är inte den rätte att svara på det, men det låter bra att sköta den som du skriver. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2018-01-20 15:16
#17

Ibland blir det höst även inomhus så då är det bra att ha den lokala lövblåsen på plats (dammsugaren).

I min sjukbok står det att växten inte gillar drag och vill stå ljust man tipsar också om daglig duschning så jag skulle tippa på att Carmarinos telning har fått något för lite vatten. I bästa fall kan den säkert repareras genom en omplantering och en aning mer vatten.

Växter är som katter - trivs dom inte så flyttar dom enda skillnaden är att de lämnar kvar pälsen …

Det finns lite olika varianter av Benjaminfikus. En variant som behöver mycket ljus en annan som kan stå skuggigt.

De vill inte bli övervattnade, då tappar de också bladen och vill gärna ha en liten dusch om inte dagligen så lite då och då. Gillar inte drag och man kan beskära friskt om den vuxit sig för stor.

getflikkan du får berätta hur det går med den nu när du fixat bilderna!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2018-01-20 17:47
#18

#17 Din diagnos är helt korrekt beträffande min Benjamin. Den skulle verkligen behöva ha en omplantering och lite mer vatten, men jag har inte kommit mig för. ☺️


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

getflikkan
2018-01-21 18:40
#19

tack pyttelite och carmarino! när du säger daglig dusch, funkar det med några sprits med vattenspruta? tänkte då är ju inte risken lika stor att den blir överbevattnad?

Pyttelite
2018-01-21 20:51
#20

#19 Allt beror på hur torrt du har i lägenheten och om den är placerad över ett element.

Jag skulle nog ta det lite lugnt med duschningen och köra blomspruta lite då och då som du föreslagit.

Krukväxter vill oftast inte ha småduttar med vatten så nu när den är så pass liten jämfört med Carmarino´s så kan du ge den en större dusch vid vattningen.

Förr eller senare blir den dammig och då är det bra med en dusch.

Även om du inte vattnar eller duschar blomman varje dag så behöver den tittas till så länge man inte riktigt har koll på skötseln - så att man i tid kan se eventuella angrepp eller förändringar. Kolla gärna av hur fuktig jorden är osv.

Andra växter tål att glömmas bort och ibland vårdar man sönder sina telningar men man lär sig efterhand vilka växter man passar ihop med. 🙂


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
getflikkan
2018-01-21 21:01
#21

tack! :) den står på en "fast" blombräda intill ett avstängt element, så gissar att det inte påverkar så mycket kanske.

Pyttelite
2018-01-21 21:25
#22

Jag tror att din växt har en bra placering!

Ser fram emot att se den ränna upp till taket. 🙂


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
2018-01-21 22:38
#23

Jag har en Benjaminfikus som är ca 2 m hög och omfångsrik. Jag har den i självvattnande kruka.  När den fick självvattnande kruka för några år sedan såg jag en markant skillnad. Den trivdes mycket bättre. Den tappar väldigt lite blad på vintern.   Den står på golvet vid ett fönster i österläge.  Från februari till september ger jag den näring i vattnet varje gång jag fyller på nytt. 

Tipset  om självvattnande kruka fick jag av en släkting vars  Benjaminfikus räckte upp till taket så hon fick kapa den för att kunna ha den inomhus.

Jag har även en som visas i #16 -  även den i självvattnande kruka. Inte helelr den tappar mycket blad på vintern.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

JMW
2018-01-21 22:50
#24

Jag har också min benjaminfikus i en stor självvattnande kruka sedan många år tillbaka. Den är ca 1,70 hög. Visst tappar den blad emellanåt men aldrig så den blir naken. Den har aldrig (liksom mina övriga krukväxter) fått någon näring.

getflikkan
2018-01-24 11:40
#25

hörni tack så hemskt mycket för all hjälp! nu ska min fikus bli toppenstor och lovar den toppenvård! :D (roligt med en ny kompis här i lägenheten förutom kaktusar och aloevera)

Lillyrod
2018-01-26 20:54
#26

Tänk på att Benjaminfikus är ett träd. Träd tappar bladen ibland. Låter man dem vara så kommer de igen efter "vintervilan" 🙂

getflikkan
2018-01-28 18:31
#27

okej det viste jag inte! tack för den infon :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: