Annons:
Etiketterohyrasjukdomar
Läst 14919 ggr
[Thiah]
2018-01-01 18:39

Porslinsblomma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad har hänt? Vad är det vita? Går att skrapa bort med fingret, bladen är normaltjocka, jorden som vanligt.

Annons:
Maria
2018-01-01 19:36
#1

Det tror jag är helt normal.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
2018-01-01 19:53
#2

Det brukar bli så. Men kan fråga mamma

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Pyttelite
2018-01-01 21:07
#3

När en porslinsblomma blir lite till åren och växt till sig är den inte så lätta att flytta.

Alla krukväxter mår bra av att bli duschade lite då och då . I naturen fixas ju det med en och annan regnskur.

Jag tror att din fina porslinsblomma helt enkelt blivit dammig. Torka av bladen med en fuktig trasa så får du tillbaka  bladglansen igen.

Det brukar vara de blad närmast krukan som blir dammiga just på grund av att de faktiskt är de äldsta bladen annars ser din porslinsblomma mycket pigg ut.

De brukar inte drabbas av så mycket ohyra och är oftast mycket tåliga som krukväxter och kan bli mycket gamla.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Maria
2018-01-01 21:16
#4

Det är inte damm utan något annat som bildas på bladen. Flera av mina har likadana blad och mår bra och blommar som de ska.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Thiah]
2018-01-02 08:48
#5

Damm är det inte för jag torkar av dem ibland. Mamma och pappas gamla blomma , som denna kommer ifrån, har inte de där märkena. Men skönt att flera av er har liknande på era :)

Pyttelite
2018-01-02 14:22
#6

Det är lite svårt att se på bilden. Om det inte är damm som jag trodde kan det var vara kalkavlagring av vatten du duschat med men det kan tyvärr också vara ullöss eller bomullslöss.

Jag har aldrig varit med om att porslinsblommor själva skapar något vitt på bladen om det nu inte är damm.

Om man är för hårdhänt i tvättningen av bladen kan naturligtvis den skyddande ytan på bladen skadas.

En porslinsblomma avger sav eller saft då den får skador på blad, stjälk/lian och det bildas vita kristall- eller kådliknande rester på blad/stjälkar.

Den typen av skador kan uppkomma både genom hårdhänt behandling eller om växten blivit angripen av ohyra som då "biter"-hål på bladen så att saften sipprar ut.

Du tror inte att du kan ta en närmare bild på de "angripna" bladen"?

För övrigt tycker jag att din blomma ser frisk ut så vi får hoppas på att Marias dom stämmer. 🙂


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
[Thiah]
2018-01-02 15:06
#7

Jo jag kan visa en bild senare. Men ser inget på bladen och dom känns normala att röra

Carmarino
2018-01-02 16:31
#8

Bladen ser exakt ut som bladen på den porslinsblomma jag hade för många år sedan. Här är en bild som jag hittade på nätet, och jag tycker nog att de fläckarna liknar dem på din bild väldigt mycket. Sök på "porslinsblomma" och välj sedan "Bilder" så hittar du fler bilder där bladen har likadana vita fläckar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2018-01-02 16:46
#9

Aha!

Om ni menar de vita fläckarna synliga på bladen är dessa inte annat än normala fläckar. 

På någon krukväxtsida anger man att detta skulle varar kalkavlagringar på bladen pga kalkhaltigt vatten; Hoya Plants With Spots.

Jag har nog alltid sett dom som lite "vitprickiga" i alla fall denna gamla sort. Det finns ju andra varianter med helt gröna blad. Jag skulle inte ta bort dessa fläckar utan låta dom vara kvar - risken är att skada bladen och växten klarar sig utmärkt som den är nu.

Iså fall är det absolut inget ohyreangrepp utan en frisk och livsduglig planta som du kommer ha mycket nöje av när den blommar igen.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2018-01-03 10:35
#11

#10 Vilka bra bilder på ”naturliga” exemplar. Det blir ett helt annat perspektiv när man ser dom i dess naturliga miljö och omgivning!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[SonjaG]
2018-01-06 20:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Så här ser min Carnosa ut på bladen. Det är helt normalt, så ser dom alltid ut.

[Forest]
2018-01-21 17:42
#13

Här är även våran porslinsblomma såna fläckiga blad. De har den haft länge och är flera år gammal. Jag brukar duscha av den i badkaret 1 gång i månaden. Jag får klippa av blommorna då jag o dottern inte tål att den blommar, vi får huvudvärk. Jag kommer behöva planera om den i större kruka då våran livliga kattunge lyckas ta ner den nu för tredje gånger trots jag har tejpat den mycket väl med mattejp :C Så bredare kruka får det bli helt enkelt ;)

Annons:
[SonjaG]
2018-01-22 10:21
#14

Tänk på att hoyor vill ta det trångt i krukan. Ett alternativ kanske är en stadig ytterkruka att placera den i. Och sen kan man lägga i nån slags tyngd i den oxå.

[Forest]
2018-01-22 10:53
#15

14 Bra info o tips :) Här får den snart en ny kruka som är större och har bredare botten den har bott i samma kruka i några år nu så är väl lite dags ändå o plantera om den.

[Thiah]
2018-03-20 18:33
#16

Hörrni.. Kan denna hänga (den vill väl helst hänga?) I ett fönster som har sol på förmiddagen och kvällen? Eller blir det för mörkt/ljust?

DesK
2018-03-20 18:35
#17

Thiah, jag tror att den kan hänga så som du säger 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Thiah]
2018-03-20 18:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Sådär prövar jag.

Carmarino
2018-03-20 18:54
#19

Tror den kommer att trivas alldeles utmärkt där. Se bara till att inte solen bränner för mycket på den.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Thiah]
2018-03-20 19:12
#20

#19 där bränner ingen sol i motsats mot vart den stod förut (i ett stekhett varmt fönster). Solen går upp i detta fönster men passerar långt innan zenit. Och sen reflekteras kvällsolen från grannarnas balkong. I förra fönstret var det innanför en inglasad balkong och sol mellan cirka 13 solnedgång.

Annons:
Carmarino
2018-03-20 19:13
#21

#20 Då tror jag att det är en helt perfekt plats för porslinsblomman. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[SonjaG]
2018-03-20 19:16
#22

Det blev ju jättefint! Lycka till med den.

[Thiah]
2018-03-20 19:18
#23

#21 hur gillar den fukt? Vi har badrummet precis bredvid det där fönstret nämligen

Carmarino
2018-03-20 19:20
#24

Vet faktiskt inte, men så länge den inte blir drypande våt så tror jag inte den tar skada av lite fukt då och då. Det var längesedan jag hade en porslinsblomma, men jag har för mig att de gillar en liten dusch då och då.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Thiah]
2018-03-20 19:36
#25

#24 nä drypande våt blir den aldrig, men nog kanske lite fuktig när maken duschar :p hahah

Carmarino
2018-03-20 19:37
#26

#25 Det funkar säkert. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: