Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 4816 ggr
cissi_1993
2017-12-13 21:43

murgröna som mår dåligt

hej, 

jag har en murgröna som mår jätte dåligt ändarna har blivit torra och bladen ramlar av och ser bruna ut så jag kanske vattnar den för lite`? men bladen är inte torra utan blöta och sladdriga?

vad tror ni jag kan göra?

bör jag klippa ner den så den får börja om??

alla tips uppskattas :)

Cecilia

Annons:
Pyttelite
2017-12-13 23:06
#1

Vårt inomhusklimat är inte helt optimalt för en murgröna. De gillar gärna att stå svalt samtidigt som de gillar högre luftfuktighet än vad vi har i våra torra varma lägenheter/hus.

Hur är din växt placerad? I vilket väderstreck och är den placerad över ett element?

En murgröna trivs gärna i ett skuggigare fönster och vill gärna inte ha direkt sol.

Jorden ska vara fuktig - inte genomsur men heller inte helt torr. Torkar den för mycket blir bladen bruna.

För att öka luftfuktigheten kan du duscha den emellanåt.

Om du har möjlighet ladda gärna upp en bild!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


cissi_1993
2017-12-14 11:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

jag förstår att jag måste byt fönster då det jag har den i har direkt sol och jag kanske vattnar för lite? den hänger över ett element så jag antar att vatten  sprutam måste ut? jag tror väderstrecket är syd väst. 

tacksam

Pyttelite
2017-12-14 19:35
#3

Onekligen ser din planta något hängig ut.

Ett problem när man hänger upp växter i amplar är att det är svårt att få koll på hur mycket vatten dom behöver. Antingen dränker man dom eller också får de för lite vatten.

Billigaste sättet att kolla vattennivån är att använda fingermetoden - stick ner ett finger och kolla om jorden är fuktig - men det finns naturligtvis både digitala och galvaniska fuktmätare.

Jag skulle under en period i alla fall försöka hitta en bättre plats för den och jag skulle vattna den måttligt - inte övervattna vilket är lätt att göra med en torr växt. 

Man vill kompensera för det vatten den inte fått tidigare med påföljd att den växtkraft som finns kvar dränks.

Kolla om rankorna fortfarande är gröna inuti - då kommer det säkert nya blad när den hämtat sig annars kan du klippa ner den en bit.

Kanske kan du sätta den på en piedestal mer inne i rummet och inte så nära ett element. 

Om du vill ha ampelväxter kanske du ska satsa på mer tjockbladiga varianter som tål att torka ut lite grand  t ex porslinsblomma.

Är du inte så kritisk och vill bara ha lite grönt i fönstret kan man ju också prova fuskblommor -  men det är inte  ett tillåtet tips på en krukväxt-site. 😞


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


cissi_1993
2017-12-15 09:47
#4

haha det är inget fel på fusk :P men jag har inte växter för  att dom är fina utan för att jag blir så lugn när jag får vattna och plantera om dom. 

på den plats den stod innan var den inte i ett fönster och började må dåligt men jag vattnade nog fel så får flytta tillbaka den :)

Cecilia

Pyttelite
2017-12-15 19:02
#5

Det låter lovande att du gillar att pyssla med dina blommor. Det är så man lär sig - tyvärr är nog inte murgröna alltid en så enkel inneväxt. Den är tåligare som utomhusväxt. 

Hoppas att den repar sig annars finns det lite mer tåligare/okänsligare växter att satsa på.

Lycka till!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


cissi_1993
2017-12-17 08:45
#6

synd då dom är så fina 

TACK

Annons:
beem
2017-12-17 23:27
#7

Har du kollat så den inte har spinn. Murgröna får ganska lätt spinn tycker jag.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

cissi_1993
2017-12-18 17:02
#8

hur ser det ut??

beem
2017-12-18 17:28
#9

Spinn kan vara som tunna trådar om det är  mycket  men ibland ser man inga trådar men det går att upptäcka små djur. Det är små prickar - jättesmå - men om man petar på de så rör de på sig.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

cissi_1993
2017-12-18 17:30
#10

jag kan inte hitta något sånt :/

beem
2017-12-18 17:48
#11

Det är ju bra. Då är den inte angripen av spinn.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Denna kommentar har tagits bort.
cissi_1993
2017-12-21 07:55
#13

jag börjar nu misstänka att en annan av mina murgrönor fått spin vad gör jag då?

detta är bara ett skott men det är ett lite speciellt skott så jag vill göra vad jag kan innan jag slänger det. 

Cecilia

Annons:
Pyttelite
2017-12-21 21:05
#14

Om dina växter har spinn finns det en insektspray som ska hjälpa heter Provado Plus som du kan använda.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


cissi_1993
2017-12-25 17:04
#15

tack jag ska pröva :)

DoktorVinter
2017-12-26 12:00
#16

Asså jag skulle också ha behövt dessa råd. Förstår att det är sjukt frustrerande. Alla mina växter mår skitbra hos mig och jag kan till och med odla tomater nu under vintern, inomhus. Men murgröna? Nope, den dog på några veckor. Jag kollar upp skötselråd men är ju helt omöjligt. Det var sista gången jag testade murgröna tror jag haha…

cissi_1993
2017-12-26 18:35
#17

jag tror att jag vattnat ihjäl denhär jag har haft den sen i våras och den började må dåligt när jag blev bättre på att vattna :P

Pyttelite
2018-01-14 21:53
#18

Hur ser det ut nu har den repat sig?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


cissi_1993
2018-01-15 09:19
#19

nej jag var för sent ute tänkte nog klippa ner den helt och se om den kanske kommer. men nu börjar alla mina murgrönor att fy bruna blad och vissna så får se om dom överlever till våren :P

Upp till toppen
Annons: