Annons:
Etikettblomsterböcker
Läst 1061 ggr
Pyttelite
12/9/17, 4:54 PM

Faktaböcker om krukväxter

Själv letar jag gärna fakta på nätet när jag vill veta mer om växter men oftast blir det ögonblicksbilder och man får leta på flera ställen för att få fram en någorlunda överensstämmande bild.

Kanske är det just vår tids faktainsamlande - vi orkar inte med så mycket mer och läsa en bok har vi inte tid eller ro med.

Idag tog jag en promenad till stadens Second Handshoppar för att se vilket utbud som fanns när det gäller faktaböcker om krukväxter.

Det var en lyckoträff för jag kom hem med en full kasse för en mycket liten penning.

Böckerna var utgivna från sent 70-tal och framåt och de innehöll både en liten historisk tillbakablick - vilka växter som var i ropet då men också väldigt pedagogiska steg-for-steg illustrationer som ger tips både avseende skötsel, ohyraangrepp och förökning.

Även om populariteten kring växter varierar år från år är det ändå så att baskunskaperna är lika avseende växtens historia och var den har för växtbetingelser så trots att böckerna är gamla är informationen lika läsvärd än idag.

De böcker jag gärna vill lyfta fram är :

IPC Blomsterhandbok - Om krukväxter och blomsterarrangemang
Leslie Johns och  Violet Stevensson

Författarna kommer från England och Leslie Johns är känd för sin kunskap i blomsterarrangemang och har fått utmärkelser från Royal Agricultural Society of England och National Association of  Flower Arrangements Societies. Hon har även haft eget TV-program i England.

Fokus ligger på blomsterarrangemang med insprängda illustrerade faktakapitel. Vad man ska tänka på när man väljer krukväxt hur man förökar, allmänskötsel och lite andra tips. Många fina fotografier som exemplifierar framförallt blomsterarrangemangen.

Att lyckas med krukväxter : Illustrerad steg för steg;
David Longman

Den här boken kan man ha som ett uppslagsverk. Den kartlägger över 100 växter och för varje växt redovisas hur man planterar om, förökar, vad som gäller för luftfuktighet, beskärning osv.

Mycket pedagogiskt upplagd och en bok man kan gå tillbaka till för att lära sig lite mer.

Har ni någon bok ni ofta återkommer till eller har ni nyss köpt någon gammal som ny faktabok om krukväxter som ni vill berätta om?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: