Annons:
Etikettveckans-krukväxt
Läst 1179 ggr
Pyttelite
2017-12-04 20:11

Veckans Krukväxt December 2017 - Julstjärna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så har vi avverkat första Advent och en och annan har nog redan köpt säsongens första Julstjärna. 

Veckans krukväxt : Julstjärna - Euphorbia pulcherrima
  • Användning 

Julstjärnan är en av de där "måste"-växterna under December.

Den finns i alla upptänkliga storlekar från en liten mini variant till små träd med flera förgreningar.

Färgerna varierar från den mycket populära röda varianten till både limegröna, orangea, rosa och ljuvligt vita. Ibland kan man även köpa en stjärna med lite glitter på.

  •  Historia

Växten introducerades till Nordamerika i början av 1800-talet av Joel Roberts Poinsett. Inte helt slumpmässigt att den kallas för Poinsettia i andra länder.  Det latinska ordet pulcherrima betyder "även mycket vacker" och det kan vi väl hålla med om.

Sägen berättar att blomman fått den röda färgen från ett brustet kärlekshjärta.

Ursprungligen kommer Julstjärnan från Mexico och tillhör familjen törelväxter. Det är inte helt lätt att se att den både är en avlägsen släkting till High Chaparall och Kristi törnekrona.

Jag har aldrig sett en High Chaparall blomma, däremot finns det likheter med den ofta röda Kristi törneblomman och Julstjärnan.

Det som är gemensamt för alla tre är att de har en vit växtsaft som kan vara obehaglig att få på sig och som kan ge allergiska reaktioner för både djur och människor.

De röda bladen är heller inte några kronblad utan är växtens högblad. Själva blomman är liten oansenligt gröngul.

Visst är det märkligt när man kommer till varmare platser där det finns både Julstjärneträd och -buskar.

Under hösten får man  på mycket kort fram blommande exemplar i våra Svenska växthus, färdiga till försäljning kring månadsskiftet November - December.

  • Skötsel 

Den bäst behållningen av Julstjärnan får man om man granskar den noga innan köpet. De små gröngula blommorna ska inte vara utslagna utan de ska  fortfarande vara i knoppstadiet.

Växten behöver stå dragfritt annars kan den fälla bladen. Ställ den ljust men akta den för direkt solsken.

Den behöver också lite värme kring 15-22 grader tänk på att den härstammar från varm aMexico. Vattna lagom, för mycket vatten gör att rötterna lätt ruttnar men det gillar heller inte en längre torkperiod.

Tänk också på att förpacka den väl så att den inte utsätts för onödig kyla på väg hem från blomsteraffären.

Växten är krävande att driva upp. Den behöver en viloperiod och framförallt behöver den mörker under 13-14 timmar per dygn för att sätta knopp.

Det är alltså inte helt optimala krav i ett svensk klimat så det är ganska sällan den blommar om efter Julens fröjder.

Oftast åker den ut när bladen börjat falla några veckor efter att barren är borta från granen.

  • Varning

Julstjärnan är giftig för både hundar och katter. Det är framförallt växtsaften som kan skada och vara irriterande för både mun och mage. Den kan ibland orsaka kräkning men  problemen är oftast lindriga. 

Källa: Plantagen, Odla.nu,  Wikipedia, Blomsterlandet, ASPCA - Toxic and Non-Toxic Plants


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 2024-02-04 21:45 av Pyttelite
Annons:
Carmarino
2017-12-05 10:51
#1

Har faktiskt lyckats få en julstjärna att blomma om, men det är rätt länge sedan. Då hade jag den i ett rum jag sällan använde, där det var förhållandevis svalt och mörkt. Dessutom hade jag den ute på balkongen under sommaren. Den stod lite skyddat och inte i direkt sol, och den trivdes tydligen väldigt bra med utevistelsen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2017-12-05 17:10
#2

Många av våra populära krukväxter är ju lite knepiga att få att blomma om. Man inser inte hur mycket kunskap det finns och behövs för att få igång blomning hos de växter vi vanligtvis kasserar efter en blomning.

Visst känns det lite som slöseri att inte i fortsättningen kunna njuta av återkommande blomningar. Oftast har vi ju stora estetiska krav på våra växter - levererar dom inte så är det bara att slänga.

Tror att ett svalt rum med lite "bakom gardinen"-läge gynnar många av dessa växter och även en sommarvistelse utomhus.

Roligt att du fick din stjärna att blomma om!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
2017-12-07 21:47
#3

Jag har inte haft Julstjärna på många år men i år blev det en. Jag tycker de är så fina.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
2017-12-07 22:31
#4

Ja, de är väldigt dekorativa - vilken färg blev det i år?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
2017-12-08 09:52
#5

Det blev en röd. Jag gillar röd jul. 🙂 

Om ma ska försöka få den att blomma igen ska den då stå mörkt 12-14 tim. efter att nuvarande blomning upphört ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
2017-12-08 19:58
#6

Grundtipset är att den kräver ung 14 timmars per dygn under ungefär 6-8 veckor. Se till att den får växa till sig under sommaren - svag växtnäring och gärna utevistelse för att sedan tas in under hösten för sin "törnrosasömn" .

Sen är det ju så att vissa blommor inte kan låta bli att blomma om ändå trots att man inte alltid sköter dom enligt handboken. 🌺

En hel del av de stjärnor vi köper i Sverige är också uppdrivna här under hösten så det går fort. Proffsen har också hjälp med att få täta exemplar men det är lite knepigt att få den att blomma om hemma men aldrig försent att testa.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
beem
2017-12-08 22:06
#7

#6 Jag ska testa…………om den nu lever så länge som till hösten 🙂

Tack för ditt svar.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Carmarino
2017-12-12 09:21
#8

Idag är det julstjärnans dag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2017-12-12 10:05
#9

Tack för informationen! 

Hade inte den minsta aning om att det fanns en sådan dag. Dagen firas till minne av Julstjärnans "upptäckare" Joel Roberts Poinsett som dog den 12:e December 1851.

Mer finns att läsa här; Blomsterfrämjandet: Julstjärnan har en egen dag

http://www.blomsterframjandet.se/julstjarnan-har-en-egen-dag/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Denna kommentar har tagits bort.
Pyttelite
2020-12-01 12:19
#11

Julstjärnor har funnits ute ett tag i handeln med andra färger än de vanliga röda och vita.

Brukar ni köpa julstjärnor?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2020-12-01 12:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#11: Inte nu längre. Tidigare brukade jag köpa åtminstone en julstjärna varje jul, men nu vågar jag inte ha det längre eftersom de är giftiga för katterna. Får nöja mig med konstgjorda numera.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

JMW
2020-12-02 06:23
#13

Jag brukar köpa julstjärnor. I år vet jag inte hur jag ska göra. Jag vill titta på dem innan jag köper men eftersom vi enbart handlar online nuförtiden så har jag inte riktigt bestämt mig.
Det blir nog ändå att jag köper en eller två.

Annons:
Pyttelite
2020-12-02 10:13
#14

#13: Lurigt när man inte kan se det man handlar.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


JMW
2020-12-02 10:33
#15

#14: Ja, det är ju samma med t ex grönsaker. Det har trots allt varit väldigt bra de veckor vi onlinehandlat.
Jag är så glad att det finns, av olika anledningar så undviker vi folk så mycket vi bara kan.
Det som stör mig lite är hyacinterna. Du kan välja så många du villl men det står ingen färg. Det är bara bild på en rosa, en vit och en blå och jag vill absolut inte ha vit.

Pyttelite
2020-12-02 10:44
#16

#15: Färgen är ju viktig - en hyacint är ju inte bara en hyacint.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


JMW
2020-12-02 10:48
#17

#16: Exakt!

Carmarino
2020-12-02 11:26
#18

#15: Går det inte att specificera vilken färg man vill ha när man beställer? Jag vill bara ha blå hyacinter, så jag hade inte velat få rosa och vita.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

JMW
2020-12-02 12:00
#19

#18: Jag har en varukorg som jag fyller på vartefter jag kommer på sånt jag ska ha. Provade att lägga till hyacinter och fick ingen möjlighet till val. Trist.

Carmarino
2020-12-02 12:12
#20

#19: Synd. Finns det inte ens en ruta för att lämna meddelande när du kommer till i kassan? Det brukar finnas i vissa webbshopar, fast kanske inte när det gäller dagligvaruhandeln.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
JMW
2020-12-02 12:12
#21

#20: Kanske, jag får kolla upp det när jag kommer till kassan.

Pyttelite
2021-11-27 15:43
#22

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Vill du att din julstjärna ska hålla längre? Vi ger dig här våra bästa tips på hur du kan se till att din julstjärna håller sig fin längre.
Pyttelite
2023-12-06 21:58
#23

Glöm inte julstjärnans dag den 12:e december.

Den 12 december firar vi julstjärnans dag. I USA har firandet en lång historia och man firade dagen redan 1852. Att en blomma har en alldeles egen dag är inte så vanligt och historien bakom dagens uppkomst är riktigt spännande.

Läs mer här:

https://www.blomsterframjandet.se/#/pressreleases/julstjaernans-dag-firas-den-12-december-sprid-julglaedje-med-en-symbol-av-ljus-och-vaerme-3290218


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Svensk blomsterglädje i varje hem!
Pyttelite
2023-12-12 09:08
#24

Dags igen för Julstjärnans dag!

I USA har firandet en lång historia och man firade dagen redan 1852. Att en blomma har en alldeles egen dag är inte så vanligt och historien bakom dagens uppkomst är riktigt spännande

Julstjärnans dag är en dag som hedrar Joel Roberts Poinsett. Joel var den första amerikanska ambassadören i Mexiko och tillika en mycket stor växtentusiast.

År 1828 upptäckte han julstjärnor som växte vilda i Mexiko. Han blev så fascinerad av denna växts skönhet att han för 200 år sedan importerade den till USA och gav den sitt namn. Snart spreds julstjärnan med de framträdande röda högbladen i hela landet.

Läs mer här:

https://www.mastergron.se/sasongens-vaxter/julens-krukvaxter/julstjarnans-dag/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 2023-12-12 09:09 av Pyttelite
beem
2023-12-12 15:03
#25

De var spännande att läsa att den kommer från Mexiko.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

  • Redigerat 2023-12-12 15:03 av beem
Upp till toppen
Annons: