Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 2882 ggr
Rimi.bebisen
2017-12-03 12:38

Doftande krukväxter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag undrar om någon vet om vilka doftande krukväxter kan man skaffa! Jag har en gardenia jasminum som låtar att det knappt kan överleva i lägenheten under vinter perioden. Jag funderar på att skaffa arabiska jasminum nästa våren. Vem har erfarenhet om detta?

Annons:
Carmarino
2017-12-03 13:32
#1

Fin blomma. Gardenia är nog den växt jag tycker allra bäst om, men som du skriver är de svåra att få att överleva. Arabisk jasmin har jag ingen erfarenhet av, men den verkar vara ungefär lika svår att få att övervintra i lägenheten som gardenian.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Itchy
2017-12-03 13:43
#2

Dr Westerlunds Hälsoblomma eller Rosengeranium som den oxo heter är en mycket trevlig, välskött och väldoftande växt att ha hemma :)

You can't spell Bitchy without Itchy

Rimi.bebisen
2017-12-03 16:19
#3

Jag har den växten :) Men jag tycker mycket om att ha blommande växter som doftar hemma. Vet ni om det finns såna? Tack för hjälpen :)

Pyttelite
2017-12-03 19:24
#4

Vilken fin Gardenia du har. De brukar gilla mycket mjukt vatten kanske har du det där du bor? Du får gärna berätta hur du sköter den för de brukar vara lite knepiga att hantera.

När det gäller krukväxter är det oftast färg och form som man förädlar vidare på så om växten ursprungligen haft en doft försvinner oftast den under förädlingsarbetet.

De växter jag känner till är vissa varianter av porslinsblommor och doftrankor. De har många gånger ett lianliknande växtsätt så man kan tillslut klä in ett helt fönster med dessa.

Svärmorstunga är också en växt som man kan få till blomning om den trivs och den doftar mycket när väl stänglarna bryter fram.

Det finns också en del lökväxter som doftar, både tazetter och hyacinter hör till denna grupp. En del gillar den starka doften och andra avskyr dom.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2017-12-03 22:37
#5

Tazetter köpte jag en gång, för jag hade läst att de doftade så gott. Vad jag minns så doftade de jag hade mest unket. Blev så besviken. Hyacinter köper jag däremot alltid av de blå för att få så mycket doft som möjligt. Tyvärr verkar även de ha blivit "avlade" till att inte dofta lika mycket som de brukade göra.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2017-12-03 22:41
#6

#5 När det gäller Hyacinter har jag läst att de har tappat i doft eftersom de inte har lika många klockor längre i klasen men jag vet inte om det stämmer.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Carmarino
2017-12-03 22:51
#7

#6 Det kan nog vara så. Får leta efter så täta växter som möjligt nästa gång. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: