Annons:
Etikettveckans-krukväxt
Läst 1383 ggr
Pyttelite
2017-11-27 21:32

Veckans Krukväxt November 2017 - Amaryllis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Visste ni att det var Amaryllisens dag den 19:e November?

En blomma som är minst lika välkommen som Julstjärnan och Hyacinten när det lackar mot Jul.

Veckans krukväxt : Amaryllis- Hippeastrum × hortorum
  • Användning 

Amaryllisen är en trevlig Julblomma för det tar lagom tid för knoppen att titta fram ur löken under Adventsveckorna och sedan blommar den med stora klockor hela Julhelgen ut.

Vill man lyxa till det kan man skära av en blomstängel och ha den som en solitär eller i en fin Julbukett med andra blommor.

Annars kan man variera i oändlighet genom att kombinera Amaryllis med olika varianter av mossor vita såväl som gröna.

Det funkar också fint med att göra små arrangemang med stenar, glaskulor, gran eller lingonris och då gärna tillsammans med andra Julblommor som t ex Hyacinter och tulpaner.

Sköter man den fina löken rätt kan den blomma om år efter år. Har man tur så bommar den om vid rätt tidpunkt - inte under sommaren som mina brukade göra. 

Är man sugen på att experimentera kan man låta blomman gå till frösättning för att skapa egna varianter för att plantera som frö och driva upp till blomning.

  •  Historia

Amaryllisen kommer ursprungligen från Sydamerika men dagens Amaryllis är en hybrid som kom fram kring början av 1800-talet tack vare  Mr. Johnson.

Det gamla namnet för amaryllis är riddarstjärna eller ryttarstjärna som är en förveckling.

Linné tyckte att man kunde likna högbladen på stängeln med två hästöron som stack upp men någonstans blev det fel då det latinska namnet skulle tas fram så det blev association till ryttare istället.

Idag finns Amaryllisen i en stor mängd av färgvarianter även om den helt röda är vanligast. Jag tycker att den starkt orangea varianten är klart häftig men det finns också polkagrisrandiga färgkombinationer helt vita och olika blandningar av rosa. 

Amaryllisen är också släkt med Mönjelilja (Clivia miniata).

Växten har inom vissa områden förvildats och betraktas där som en invasiv art dvs den tränger ut de ursprungliga växterna på bekostnad av mångfalden. Detta har skett på Bermudas men även på andra öar. 

  • Skötsel 

Amaryllisen är en lättskött växt. Den behöver ljus för att blomma men vattna inte för mycket för då ränner stängeln iväg.

Rekommendationen är att klippa bort de vissna blommorna så att de inte kan gå i frö eftersom det tar kraft från plantan. Man låter stängeln får vissna ner medans löken får växa till sig under sommaren.

Växten trivs gärna i trädgården i ett skyddat hörn. Låt den sedan få vila under hösten så att den får en stunds torka och mörker. 

I November tas löken fram för nyplantering. Den behöver stå varmt men kräver inte så mycket ljus och vatten. När knoppen tittar fram kan man ställa den ljust.

Köper man egna lökar för plantering är det att rekommendera att satsa på lite dyrare varianter för de har oftast fler stänglar och blommar längre. 

  • Varning

Växten är mycket giftig för hundar och katter och kan förorsaka diarré, kräkningar och smärta men även Anorexia.

På blomsterspråket betyder röd amaryllis ”jag högaktar dig från djupet av min själ”.

Källa: Plantagen, Odla.nu,  Wikipedia, Blomsterlandet, ASPCA - Toxic and Non-Toxic Plants


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 2020-11-20 13:07 av DesK
  • Redigerat 2024-02-04 21:45 av Pyttelite
Annons:
Carmarino
2017-11-28 07:33
#1

Amaryllisen är en av mina favoritväxter och jag har en hel del. Vissa blommar om, medan andra bara får en massa gröna blad. Detta trots att jag vattnar allihop lika sällan. 🙂

Visste inte att de var giftiga för katter, så det är ju tur att mina katter aldrig visat något intresse för att tugga på dem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2017-11-28 12:02
#2

Jo Amaryllisen är praktfull på många sätt och det finns verkligen många varianter om man vill "snöa in" på  det ämnet.

Kanske ska du minska vattningen tidigare på de som inte blommat - men det är en konst att förstå sina växter - risken är ju alltid att de dör när man gör ett exepriment. 😭

Tyvärr är det ju så att många krukväxter är giftiga för våra husdjur. Man måste känna sina djur och krukväxter så man får den bästa kombinationen.

Min erfarenhet är att utekatter sällan äter på krukväxterna inne - värre är det med innekatter och kattungar, de är lite överallt.

Ampelliljan, havre och vanligt gräs är viktigt att ha tillgängligt när man har innekatter och ska man köpa en ny krukväxt får man fundera på bästa placering om den skulle vara giftig.

Det är inte alltid lätt att få fram korrekt information om giftighet heller. Tyvärr finns det en hel del egna tolkningar som kan förvirra.

Ett exempel är Flasklilja som alla djurorganisationer skriver är ok medans det finns andra förekomster på nätet som säger annat. Att flaskliljans blad skulle skära upp tarmarna på katter - man får ta allt med en nypa salt.

Även Ampelliljan anses i vissa forum som farlig eftersom den tar upp gifter i luften …

Själv kollar jag alltid på ASPCA - Toxic and Non-Toxic Plants för att få bästa vägledning.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2017-11-28 14:21
#3

Kan ju säga som så att jag inte minskar vattningen vid någon speciell tid på året. Mina amaryllis får vatten när jag kommer ihåg det - året om. 😃

De som blommar om brukar vara de med störst lök, vilket ju är logiskt. De mindre lökarna orkar inte blomma om lika mycket som de stora. Har förvisso inte kollat, men jag tror att varje lök blommar om åtminstone en gång, och de större blommar om kanske 2-3 gånger. Då får de ingen annan gödning än den de får från bladen som vissnar ner.

Ampelliljor har jag några stycken av, men glömmer att sätta fram dem till katterna. De äter nämligen upp dem på ett par dagar, och sedan tar det ett bra tag innan växten har hämtat sig igen.

När jag putsade fönsterna i fredags, och flyttade alla växterna, så fanns det också en pytteliten ampellilja med bland dem. Satte även den på golvet, och upptäckte efter ett tag att en av katterna hade hittat den. Lyckades dock "rädda" den innan den var helt avbiten. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2017-11-28 20:44
#4

Jag förstår precis hur dina växter har det. Mina hade en ful ovana att blomma mitt i sommaren - de tänkte väl att jag skulle se dom bättre till nästa gång. Nu har jag lärt dom bättre så dom blommar inte alls.

De funkar annars bra med sommarförvaring i trädgård så i och för sig tror jag att de kan "feta" på sig under en sådan vistelse för att senare torka ihop lite grand till hösten men det är ju inte alltid växterna har det så dåligt så att de måste blomma. 🙂

Vårt monster till kisse gillar Ampellilja i omgångar hon är inte speciellt matglad och är den mest normalviktiga i familjen och springer mest efter räkor om det finns några istället för blommor.

Det är lurigt med katter för de är väldigt individuellt hur dom attackerar växter så man ska ha bra kolla på vad som vad kan leda till obehag i krukväg för en katt annars ger de ju sig inte på alla krukväxter utan de har sina favoriter.

Har man en ampelliljeälskande katt kan man ju ha några att byta mellan så att de får möjlighet att ta igen sig, blommorna alltså.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2017-11-29 07:01
#5

Har tre ampelliljor, men katterna äter upp dem fortare än de hinner återhämta sig, så de får dem inte så ofta. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Carmarino
2018-01-05 13:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Här är årets amaryllis. Det är två stänglar med vardera fyra klockor.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2018-01-05 22:39
#8

Mycket fina klockor, en ljuvligt julig färg och perfekt längd!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2018-01-06 11:55
#9

Ja, det är riktigt julröda amaryllis och stänglarna är så korta att krukan inte välter. Helt perfekt! 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2020-11-07 07:20
#10

Nu är det amaryllistider igen.

Amaryllis finns i många varianter och prisklasser.

Än så har jag bara tittat men inte köpt.

Har ni köpt ngn lök för egen uppdrivning?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2020-11-19 17:05
#11

Nu är det amaryllis-dagen igen.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2020-11-20 17:31
#12

Blev det ngn Amaryllis igår?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2020-11-21 05:42
#13

#12: Har amaryllis året om, men ingen som blommar. Köpte inte någon ny för jag har inte plats till fler. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
JMW
2020-11-25 06:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Fick en Amaryllis av svärmor.

Pyttelite
2023-11-10 14:47
#15

Dags för Amaryllistider igen!

Amaryllisodlare Jonas Samuelsson avslöjar sina bästa tips!

Läs mer här:

https://www.blomsterframjandet.se/press/#/blog_posts/amaryllisodlare-jonas-samuelsson-avsloejar-sina-baesta-tips-116276?utm_campaign=send_list


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Svensk blomsterglädje i varje hem!
Upp till toppen
Annons: