Annons:
Etikettväxtterrarium-flaskträdgård
Läst 4289 ggr
Pyttelite
2017-11-26 17:15

Ett växtterrarium växer fram

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag har länge funderat på att göra ett litet växtterrarium men det har mest varit funderingar.

Efterforskningar kring hur man går tillväga har lett till fler frågor än raka spåret så det var nog mer slumpen än en väl vald planering som gjorde att det blev som det blev.

Rätt som det var stod den rätta glasburken där framför mig med ett stort korklock och jag började så smått samla ihop mig till en storsatsning som skulle kunna tåla ett misslyckande.

Vad passar som jord?

Det finns många idéer kring vilken jord som passar att använda. 

Oftast har det nämnts att man ska ha minst tre lager, ett yttre dekorationslager, ett lager där växten är planterad i, ett bakteriedödande lager och ett dräneringslager i botten.

Jag letade länge efter aktivt kol som skulle stå för det bakteriedödande skiktet  men lyckades inte hitta något som jag tyckte var prisvärt så det lagret ersattes av vitmossa som köptes komprimerat.

I botten har jag Vermiculite från Bröderna Nelson, som är ett naturligt neutralt material, väldigt lättviktigt och som lagrar fukt väldigt bra.

Planteringslagret fick bli kokosjord från IKEA och det översta dekorationslagret växte fram med en samling stenar jag hittat eller köpt vid annat tillfälle.

Vilka växter kan jag ha?

Ursprungstanken var att göra en fin kaktusplantering men när jag besökt ett antal blomsteraffärer utan att hittat något jag tyckte om valde jag en samling Åderblad (Fittonia albivenis).

Åderblad utmärker sig för att ha väldigt dekorativa blad så jag fick ihop tre varianter med varierande åderteckning.Vita och röda ådror på  grönt blad och en planta med rosa blad och gröna ådror.  

Alla mycket dekorativa och dessutom trivs dom bäst i lite fuktig luft, vill stå dragfritt och behöver ingen direkt sol - ypperliga experimentkandidater till terrariet.

Samtliga växter köptes som miniatyrer men jag vet fortfarande inte om det är skott eller dvärgformer jag köpt.

Har det funkat?

Nu har det gått en månad och kondensen kommer och går som i en äkta regnskog. Jag har tappat ur lite vatten men aldrig fyllt på vatten under den tid jag har haft igång det. 

Växterna var ungefär lika stora när de planterades men nu har den grönvita varianten vuxit till sig lite mer än de övriga. Den rosa varianten har knappt vuxit alls. 

Jag har tagit bort ett blad från den rosa växten med antydan till mögel annars ser det ut som om alla trivs mycket bra. Planerar på sikt att köpa till lite aktivt kol för att slippa mögelangrepp.

Vilka misstag har jag gjort?

Det kan nog vara bra om man bestämmer sig först för vilka växter som ska bo i terrariet innan man går till väga med inköp av jord.

Ursprungstanken var att ha kaktusar men jag hittade ingen bra sand. Det finns utmärkt blästersand att köpa på Jula och Biltema, enda problemet är att jag behöver inte 20 kg.

Jag köpte växter med ungefär samma höjd. Tror att det är bättre om man köper växter med varierande höjder. T ex fanns det en ministammad variant som förmodligen hade passat bättre än tre låga sorter.

Var försiktig med vad som plockas in som dekoration så att det material inte för med sig bakterier eller mögelsporer.

Vilka fördelar är det med att ha ett växtterrarie?

Får man igång kretsloppet i burken behövs väldigt liten bevattning och tillsyn. Burken klarar sig själv.

Det är dekorativt och spännande att följa utvecklingen även om jag tror att man på sikt får avverka radikalt med jämna mellanrum för att bibehålla balansen mellan växterna.

Man kan ha olika biotoper och typer av växter och om de trivs lever de mycket skyddat.

Det finns slutna varianter av terrarier för tropiskt klimat och öppna som representerar ökenklimat så det finns gott om utrymme för nya experiment.

Se även bildtråden för större varianter; Växter i terrarium


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 2020-10-01 21:41 av Pyttelite
Annons:
Tyst
2017-11-28 08:55
#1

Vad kul! Jag gjorde något liknande men använde bara växter jag hittade i skogen och skippade det aktiva kolet… jag fick ett tjockt lager mögel på locket efter 6 månader och sen var det kört. 

Vad jag lärde mig av det var:
- Mögel fastnar stenhårt på trälock och går inte att döda efteråt.
-  Förmodligen borde jag använt mindre vatten för de växterna jag valde (lite mossa och något litet grönt groddigt jag hittade, samt en skägglav 😇)  eller valt helt andra växter.
- Aktivt kol behövs

Planerar faktiskt att göra ett nytt ganska snart, det kommer bli med glaslock, vettigare växter (kanske, jag har dille på att vilja ha knasiga växter hemma…) och med aktivt kol.

Pyttelite
2017-11-28 20:52
#2

#1 Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter. Jag ska inhandla aktivt kol så fort jag får möjlighet.

Jag läste på och fick tipset om att vitmossa skulle ha liknande desinficerande effekt men jag tror på sikt att det lätt kan bli mögelangrepp.

Har hittat en snabbvin/hem-brygg-butik och ska testa där nästa gång jag är förbi.

Jag kan också tipsa om att använda en glasburk med kran. De har ju varit populära ett tag. Fördelen med en sådan är att det går att tömma ut vatten om det blir för mycket utan att vända upp och ner på burken.

Annars låter de spännande med växter utifrån - kan vara så att alla inte trivs inne och att de behöver en kyligare temperatur emellanåt men det går ju faktiskt att sätta ut burken periodvis så länge den inte fryser.

Berätta gärna mer om dina planer och försök - det är alltid roligt att se och höra hur andra får till det.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: