Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 6441 ggr
Carmarino
11/24/17, 12:28 PM

Pinnlilja (Sansevieria cylindrica)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag var det dags för det stora arbetet att putsa fönster i arbetsrummet. Anledningen till att det är ett stort arbete är att det framför fönstret finns ett skrivbord fullt med växter, bl.a. min ohanterliga pinnlilja.

Alla dessa växter måste flyttas, för att jag ska komma åt att putsa fönster, och det är inget lätt jobb att flytta pinnliljan ensam. Det gick inte att undvika att "tentaklerna" välte ner en och annan sak på vägen till och från vardagsrummet. Det var inte heller helt lätt att fotografera hela växten, men jag tror att jag fick med det mesta på bilden.

När man köper en pinnlilja så ser den oftast ut antingen så här eller så här. Om man inte binder upp pinnarna i tid så slutar det med att den ser ut som på min bild. Så för allt vad ni gör - se till att binda upp den i tid, för sedan är det helt omöjligt. Pinnarna är helt enkelt för stela för att böjas. 🙂

Visste inte alls vad det var för en växt när jag fick den. Det var en bekant som hade moderplantan, och hon påstod att det var en indisk växt. Hon hade satt ett antal rotskott, och hon trodde inte att det skulle bli något av dem eftersom de tydligen är svåra att föröka den vägen. Det visade sig att det bara var mitt skott som grodde, så det måste ha varit extra gott gry i det. 😉

Minns inte hur länge sedan det är, men jag har för mig att det var någon gång i början av 1990-talet, så plantan bör vara runt 25 år gammal vid det här laget.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Pyttelite
11/24/17, 9:23 PM
#1

Vilken spännande växt och vilken volym du fått på den. Jag får associationer till en science fiction film. Lite läskigt när den sträcker ut sig för att nå fram fast nu fantiserar jag,

Det märks verkligen att den trivs hos dig. Har den blommat någon gång? 

Såg att IKEA hade ett antal olika sorter Pinnlilja - IKEA till salu just nu. Roligt att den här typen av växter blivit populära.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Rhonda]
11/25/17, 7:02 AM
#2

Det var en stor en!

beem
11/25/17, 10:39 AM
#3

Oj vilken jätte. Fantastiskt att den inte bryts av. 

Det kallar  jag gröna fingrar 🙂


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Carmarino
11/25/17, 3:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#1 Jo, den känns lite spöklik ibland med alla "tentakler" som spretar ut åt alla håll. 🙂 Den har blommat flera gånger, men det brukar gå några år mellan gångerna.

#2 Ja, den är väldigt stor. En del av "bladen" är över en meter långa, och de är så styva att det inte går att fästa upp dem, så den brer ut sig åt alla håll. Totalt tror jag att den har en bredd på ca 2,5-3 meter.

#3 Om du tittar i mitten av växten så ser du att en av pinnarna faktiskt har knäckts, men den fortsätter att växa ändå. 🙂

Gröna fingrar har jag absolut inte. Det är växten som tydligen trivs med att aldrig bli omplanterad, aldrig få gödning och bara få vatten någon gång i månaden. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
11/25/17, 4:05 PM
#5

Intressant att se blommorna - jag försökte faktiskt leta upp några blommande exemplar på nätet men hittade inte några. 

Om jag förstår det hela rätt så är detta en släkting till Bajonettlilja - gillar inte namnet Svärmorstunga.

Släktskapet förstår man finns där när blomman kommer fram för den ser ungefär likadan ut på bajonettliljan men de blommor jag har haft har doftat.

Är det så med pinnliljans blommor också eller är de doftlösa? 

Det kanske går att fixa en mer rejälare spaljé. Förmodligen går den att klippa ner och göra skott av det som blir bortklippt  - visst är det besvärligt när blommorna trivs. 😃

Härligt exemplar är det i alla fall och ett fint exempel på hur en växt kan bli om den trivs.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
11/25/17, 4:19 PM
#6

Ja, bägge hör till släktet Sansevieria. Bajonettliljan heter Sansevieria trifasciata. Pinnliljans blommor doftar rätt mycket. Det är oftast så jag märker att den blommar; doften känns i hela rummet när blommorna har börjat slå ut. 🙂

Vet inte hur jag skulle göra för att få upp den på en spalje. Pinnarna är väldigt styva och går inte att böja upp. Plus att de är så långa att de förmodligen skulle slå i taket om jag lyckades få dem att peka rakt upp. 🙂

Klippa den skulle jag nog in kunna, det är den för tjock till, men möjligen skära. Vill dock inte ge mig på det, eftersom jag inte vill "förstöra" den. Skott är inte lätta att få att växa, så det hade jag nog inte lyckats med.

Testade för många år sedan - senast den blev omplanterad. Då hade den ett rätt stort sidoskott som jag tog loss och planterade. Bredvid det skottet fanns ett pyttelitet som jag lät vara kvar. Ett halvår senare hade sidoskottet inte rotat sig, medan det lilla skottet var flera decimeter högt. Fick slänga sidoskottet så småningom, för det fick aldrig några rötter.

Jo, jag har ju två besvärliga växter som trivs lite för bra. Tur att jag har plats till dem. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Pyttelite
11/25/17, 5:14 PM
#7

Känner igen det där med doften - rätt som det är har blommorna slagit ut och det är en bedövande doft från växter man inte riktigt kunde tro kunde få så fina blomstänglar.

Tror att det är ett annat tecken på trivsel när de blommar.🙂

Nej, det finns ju ingen anledning för dig att klippa ner den - den är fantastisk som den är.

Hade också en mycket stor High Chaparall tidigare - så stor att det tvingades att ansas emellanåt. Det visade sig att jag var mycket allergisk mot växtsaften så det krävdes handskar inte bara för taggarna.

Mina ögonlock svullnade upp efter en match med växten så att det såg ut som jag gråtit i flera veckor.

Efter en flytt till andra växtförutsättningar tappade en hel del av mina växter gnistan.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
11/25/17, 5:41 PM
#8

Eller också blommar de i ren desperation för att den inte får varken näring eller vatten. 😃

Ja, växtsaften på High Chaparall och liknande växter (julstjärna t.ex.) är inte att leka med. De är kraftigt frätande, så man behöver inte vara allergisk för att reagera. Har råkat få några droppar på golvet, och det går inte att tvätta bort fläckarna. De är som etsade i parketten.

Som synes på bilden så har jag fått binda upp den med band, dels för att den inte ska bre ut sig för mycket och dels för att jag ska kunna flytta den när jag ska dra ner rullgardinen. Höll länge på med att trycka på någon av sidorna på de tjockaste stänglarna när jag skulle komma åt rullgardinen, men det funkade inte. Stack mig på taggarna alldeles för ofta.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
11/25/17, 6:13 PM
#9

Jo, man brukar ju säga det att vissa växter ropar på hjälp när de blommar - men jag brukar inte lyssna bara titta och njuta. 😃

För stora växter som står på golvet kan jag tipsa om blomstervagnar. Det går lätt att göra egna om man är händig. Bara köpa en bottenplatta och sätta dit fyra hjul.

För oss andra finns det enkla varianter att köpa. IKEA och större garden center har haft olika modeller genom tiderna. 

Här är en nuvarande variant från IKEA, Socker. Det är enklare att rulla ut växten även om det ändå inte är så lätt t ex om det gäller en sticksig sak.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
11/25/17, 6:20 PM
#10

Jag gör samma, bara tittar och njuter. 😃

Har inte så många växter på golvet, och de jag har är lätta att flytta. High Chaparallen flyttar jag bara några centimeter bort från fönstret, för att inte rullgardinen ska fastna. 🙂

Tror inte att det skulle gå att flytta den ensam, även om den stod på en rullvagn. Krukan är så liten och växten så hög att den förmodligen skulle tippa direkt om man inte stagade upp den med något. Det är därför den står där den står - mellan fönstret och skåpet.

Skulle jag någon gång behöva flytta den så lär jag nog få vira in den i en filt eller något, använda tjocka handskar och ha minst en person till hjälp.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: