Annons:
Etikettorkid-er
Läst 1872 ggr
Carmarino
11/20/17, 11:52 AM

Oväntad orkidé

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag skulle dra upp gardinen i fönstret idag, så såg jag något färgglatt mellan krukan och fönstret. Det visade sig att min orkidé hade börjat blomma utan att jag märkde det. Inte så konstigt kanske, för stammen hade böjt sig så att blomman var nästan helt gömd bakom krukan. Det är tre blommor totalt, men de sitter tätt ihop.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Magi-cat
11/20/17, 11:56 AM
#1

Vilken överraskning, och så vacker! 😍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sindri
11/20/17, 12:12 PM
#2

Det är det som är så underbart med orkidéer, de bara står där och ser trista ut - och så plötsligt - wham! kommer det nya blommor.
Fantastisk färg.

Carmarino
11/20/17, 12:14 PM
#3

Ja, det var verkligen överraskande. Har tittat på den ibland och bara sett de torra stänglarna som bar blommor tidigare. (De syns svagt bredvid pinnarna bakom bladen.) Hade dragit ner en av gardinerna i fönstret som skydd mot solen, och det var när jag skulle dra upp den igen som jag såg blomman. Krukan står lite skymd nämligen.

Fick den i present och den blommade rätt länge då, men sedan de blommorna hade vissnat ner så hände inte så mycket mer. Jag vet ju att orkidéer gör så, så därför lät jag den bara stå. Har en annan stående bredvid, som gör likadant. Varje gång jag är nästan säker på att den är död, så dyker det plötsligt upp en blomstängel. 🙂

Bägge verkar ha samma "fenomen"; att blommorna blir större och större för varje blomning. Är det någon annan som upplevt detta?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Forest]
11/20/17, 12:59 PM
#4

Så fin 😍 

Jag sätter ofta efter blomning orkiden i glasvas med vatten. Flera som man trott håller på att dö blommar om inom kort tid- 2-4 v :) Jag har tagit åt mig sköta om blommorna på jobbet 7 st orkider o fattar inte dom blommar konstant, där står dom i sol sol vattnas 1 dag i veckan med vattenkannan.  Har hört om att ta en droppe yes diskmedel som gödning det har jag testat på jobbet då börja en blomma efter vart sovande i flera månader. Vissa av dom klättrar nästan ur krukan så mycket rötter har dom, ska plantera om dom har jag tänkt ;)

Carmarino
11/20/17, 1:26 PM
#5

Tack.

Då ska jag inte testa med diskmedel. Tycker det är så jobbigt att plantera om dem. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

ylvala
11/20/17, 7:52 PM
#6

Kul! Det är exakt det jag vill ska hända med mina orkideer men som aldrig händer, haha!

Annons:
Carmarino
11/20/17, 7:56 PM
#7

Tricket för mina är tydligen att glömma vattna dem några veckor i taget, och sedan ge dem ½-1 deciliter vatten. Fortsätter man så då blommar de utan att man märker det. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

ylvala
11/20/17, 8:04 PM
#8

Jaha, jag sköter mina helt annorlunda. Men de blommar aldrig så jag gör uppenbarligen fel, haha. Jag brukar vattna ungefär varannan vecka och då låta ganska mycket vatten rinna igenom. Blev så trött på dom så jag ställde undan dom, nu står de så mörkt att det är ett under att de ens lever. Kanske ska bli lite snällare mot mina orkideer haha!

Carmarino
11/20/17, 8:09 PM
#9

Mina står i ett fönster där solen bara lyser direkt in några timmar per dag under några veckor vår och höst. Resten av året är där ljust men lite skuggat. Sedan får de ingen gödning heller. Det verkar funka. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

ylvala
11/20/17, 9:26 PM
#10

Det låter (och verkar) som att det passar alldeles utmärkt :)

Pyttelite
11/20/17, 9:36 PM
#11

Den ser fantastiskt fin ut - hur stor är den ? Den ser magnifik ut!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
11/21/17, 6:53 AM
#12

Tack. Blommorna är 7-8 cm i diameter. Själva plantan är inte så stor faktiskt. Det finns inte fler blad än de som syns på bilden, så den är rätt låg.

När jag ser hur stängeln har vikit sig så förstår jag varför de två som fanns på den när jag fick den, var uppfästa mot pinnarna som syns på bilden. De torra stänglarna finns kvar, för jag har glömt att plocka bort dem. ☺️


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sjuttan
12/8/17, 3:50 PM
#13

Jag vattnar inte mina. Ställer dem i diskhon med vatten till över rötterna en stund en gång i veckan. Tycker de blommar bra.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: