Annons:
Etiketterohyrasjukdomar
Läst 2392 ggr
Galenidjur
11/15/17, 9:10 AM

Min begonia dör!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad är det som händer med min begonia? Den mådde bra för några dagar sedan :( Den var lite torr så bladen hängde, men inte alls helt uttorkad, och den har varit torr förr utan att bladen tagit permanent skada. Nu helt plötsligt har en stor del av bladen börjat dö. Som man kan se börjar det längst upp på stjälken och sprider sig neråt. Själva bladet är annars friskt, men dör ju såklart efter ett litet tag. Kan det handla om köldchock? Mamma insisterar att ha fönstret där denna stod öppet hela tiden och nu är det ju rätt kallt ute. Kan det vara det? Eller nått annat? Jag flyttade den ut ur det rummet ifall att.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
beem
11/15/17, 9:31 PM
#1

Min första tanke är kyla. Ett alt. är ju om de är något skadedjur i jorden.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Galenidjur
11/15/17, 11:26 PM
#2

#1  Jag hoppas det är kylan.  Men jag får väl vänta och se.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Pyttelite
11/15/17, 11:34 PM
#3

Vad tråkigt att den ser vissen ut. Krukväxter brukar inte gilla drag så det kan ju bero på placeringen.

Begonior vill ha lagom med vatten så att de torkar ut något mellan vattningarna men du tror ju inte att de fått för  mycket vatten.

Det skulle kunna vara någon skadeinsekt som t ex mjöldagg. Det finns en enkel bekämpning mot mjöldagg först klipper man bort det som är skadat. Det skulle jag göra oavsett vad det kan vara.

Vill man prova universallösningen blandar man 1 msk bakpulver, ½ tsk såpa till 1 liter vatten och sprutar på växten och hoppas att det går över.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Galenidjur
11/16/17, 10:15 AM
#4

#3 har för inte allt för längesedan behandlat med provadopinnar mot trips och då borde väl jorden vara fri frn annan ohyra också? Fast provadopinnar kanske inte funkar på mjöldagg? för mycket vatten tror jag inte på. Jorden var rätt torr när jag titade till den igår.. Får vänta och se om den mår bättre på det nya stället. Tack för tipsen!

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: