Annons:
Etikettveckans-krukväxt
Läst 1584 ggr
Pyttelite
11/13/17, 8:41 PM

Veckans Krukväxt November 2017 - Cyklamen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kan inte låta bli att tänka på rödbetor när jag ser en Cyklamen. Det beror ju på att knölen är rödaktig och liknar mycket en beta.

På grekiska heter växten Kylklos som just kommer från ordet cirkel/rundel. En växt som bringar lycka och glädje!

Veckans krukväxt : Cyklamen - Cyclamen persicum 
  • Användning 

Cyklamen finns i mängder av färger och storlekar. Den ursprungliga varianten är betydligt mindre än dagens praktfulla krukväxter.

De storvuxna exemplaren är hårt drivna medans de små minicyklamen fortfarande har kvar en fin svag väldoft liknande de växter som växer vilt.

Växten börjar att säljas i slutet av augusti sedan håller den ut nästan ända fram till jul.

Den trivs fint i samplanteringar i utekrukor eller på balkonger eftersom den klara kyla ganska bra, till och med en och annan frostnatt.

Själv hade jag länge ett miniexemplar på balkongen men den torkade bort en mycket varm sommar.

Bladen är spetsigt njurformade och kan vara mycket levande och dekorativa med olika schatteringar i grönt och gärna med en liten spetskant.

Blommorna kan man också använda som snittblomma gärna tillsammans med ett avklippt vackert blad. Ett annat tips är att sätta blomman/knölen i ett Hyacintglas.

  • Historia

Växten lever vilt i Grekland och Mellanöstern i ett ganska svalt klimat. Knölarna bökas gärna upp av grisar. Knölen sägs ge god smak åt grisköttet så växten har i gamla tider kallats för svinbröd. 

Förädling av växten har pågått sedan sent 1800-tal fram tills nu.

  • Skötsel 

Växten vill få vatten nerifrån på fatet och behöver en daglig dos gärna mjukt vatten.

Jag tycker att den är lätt att förvattna så tipset är att plantera om den till en lerkruka som då låter jorden torka upp lättare men låt då översta toppen av löken sticka upp annars kan den ruttna.

Växten vill inte stå jättevarmt och klarar sig när termometern drar sig ner mot nollan. Den också fungerar bra på en inglasad balkong. Står den inne i värmen blir blomningen kortare men den gillar att stå ljust dock inte i direkt solljus.

Se till att ta bort vissna blad och blommor från knölen - ryck bort dom! - annars kan de vara grogrund för sjukdomar.

  • Varning

Växten är giftig både för hund och katt och kan framkalla kräkningar, diarréer och ökad salivering.

Källa: Plantagen, Odla.nu,  Blomsterlandet, ASPCA - Toxic and Non-Toxic Plants


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
[Forest]
11/20/17, 10:40 AM
#1

Jätte bra info om Cyklamen själv brukar jag ta död på dom snabbt.  Dom är jätte fina själv köper jag ingen då vi har katt

[Rhonda]
11/20/17, 10:44 AM
#2

Jag har aldrig köpt en cyklamen men visst är de fina!

Upp till toppen
Annons: