Annons:
Etikettveckans-krukväxt
Läst 2673 ggr
Pyttelite
11/6/17, 9:02 PM

Veckans Krukväxt November 2017 - Novemberkaktus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Självfallet måste en av November månads krukväxter vara Novemberkaktus. En växt som kan torka ut och se tråkig ut under sommaren men som kommer sig stort under höstmånaderna bara den får lite vatten och kärlek.

Veckans krukväxt : Novemberkaktus - Schlumbergera truncata 
  • Användning 

Jag hade jag en stor och tålig Novemberkaktus i många år som tyvärr frös bort en kall höstkväll för några år sedan. 

De traditionella färgerna på blommorna har varit vit, olika rosa nyanser  från rödbetsrosa ända till klarrött som piggar upp i höstmörkret. Nytt för i år är en gul-orange variant som jag hittade i mataffären.

Novemberkaktus har zygomorfa blommor, vilket betyder att de är symmetriskt oregelbundna. Om man delar blomman från en novemberkaktus på mitten kommer man  få två likadana oregelbundna delar

  • Historia

Växten är en epifyt och lever ursprungligen i Brasiliens djungel och växer där på ett träd som värdväxt.

  • Skötsel 

Växten är mycket tålig och behöver inte speciellt mycket vatten under de månader då den inte blommar. Novemberkaktus kan bli mycket stor och har ett dekorativt växtsätt speciellt när de stora blommorna spricker ut.

För att få Novemberkaktusen att blomma behöver den sval miljö. Står den i 20 graders värme hela året kommer den inte att blomma. Den har ledstycken, fyllokladier istället för blad som byggs på och grenar ut sig för varje år. Knopparna sitter i toppen av ledstycket.

Var försiktig att vända på kaktusen när knopparna kommer i värsta fall kan de falla av.

Den ska heller inte övervattnas för då ruttnar den lätt och gillar heller inte kalkrikt vatten men står gärna ljust utan direkt sol på bladen. Plantera heller inte om under blomningen för då kan blomningen avstanna. Jorden ska annars vara lucker men gödsla sparsamt.

Novemberkaktus och Påskkaktus är mer eller mindre samma växt numera. De olika varianterna har hybridiserat. Båda går lätt att föröka med hjälp av sticklingar från lederna..

  • Varning

Inte giftig vare sig för hund eller katt.

Källa: Plantagen, Odla.nu,  Blomsterlandet, ASPCA - Toxic and Non-Toxic Plants


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 11/20/20, 1:06 PM av DesK
  • Redigerat 11/15/20, 5:20 PM av Pyttelite
  • Redigerat 6/28/22, 7:42 PM av Pilspets
Annons:
Carmarino
11/7/17, 12:28 PM
#1

En av mina favoriter. Har haft flera stycken. Numera har jag bara två.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
11/7/17, 10:12 PM
#2

Dags att förnya med några nya färger kanske?

De är ju billiga nu även om det tar ett par år för att få de där storblommande exemplaren …


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
11/8/17, 7:03 AM
#3

Har tyvär inte plats till fler. De jag har nu är sticklingar jag fått av min kusin, från en gammal planta hon hade. Blommorna är vitrosa.

Hade en gång en jättestor julkaktus med rosa blommor. Den blommade något enormt mycket, så man såg knappt bladen. Har för mig att det blev någon sjukdom på den till slut, så att den tynade bort, för jag har den i alla fall inte kvar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

beem
11/8/17, 6:58 PM
#4

Det var bra läsning. Nu flyttas min till svalare rum. Till våren nya blommor 🤔


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
11/8/17, 9:38 PM
#5

Roligt om jag kunde bidra med lite knoppar. Du kanske får en oväntad Påskkaktus nästa år. 🙂


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
11/9/17, 9:54 AM
#6

Jag hoppas det. Det vore trevligt om det lyckas.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Carmarino
11/9/17, 1:44 PM
#7

Det gör det säkert. Har du möjlighet att ha plantorna utomhus på sommaren så trivs de väldigt mycket med det, bara de inte är i direkt solljus.

Min kusin hade sina hängade i en krok i uterummet (inte inglasat), och jag fick sticklingen i augusti någon gång. Det tog en månad efter att jag planterat den så började den blomma! 👍

Alla de jag haft som har blommat rikligast har stått svalt (17-19 grader) på vintern, och inte i direkt solljus. Har dock inte haft dem utomhus. De står i ett rum i nordost läge, så solen kommer inte dit förrän sent på eftermiddagen. På vintern går solen ner innan den kommer dit.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

beem
11/10/17, 2:04 PM
#8

Jag hade min ute i sommar  i halvskugga. Nu har jag möjlighet inne till ca 18°.

Inväntar våren med spänning 😉


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Carmarino
11/10/17, 2:17 PM
#9

De brukar blomma någon gång nu i november-december, så rätt vad det är kanske det dyker upp en massa knoppar hos dig. Låt dem stå kvar i ca 18° bara. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tyst
11/10/17, 2:29 PM
#10

Snodde några skott från en kompis Novemberkaktus som hon haft i flera år, stoppade helt sonika ner dem i lite jord i en kruka på vinst eller förlust.

De såg ut att dö efter någon månad, såg inte alls pigga och krya ut… Men sedan! Växte som ogräs och gick från tre ledsna skott till att nu fylla hela krukan, växa så det knakar, och nu kommer det knoppar 😃 Rolig växt, känns som de är svåra att döda.

Carmarino
11/10/17, 2:41 PM
#11

Har samma erfarenhet med skott. Råkade bryta av en gren på min novemberkaktus, men fyllde en kruka med vanlig jord och tryckte ner den där. Först såg den lite "vissen" ut, men det dröjde faktiskt inte så länge innan den började växa. Sedan dess har den fått flera nya blad.

Nu när jag skrev detta här så tänkte jag att jag skulle kolla hur det står till med den. Då upptäckte jag att den och moderplantan behövde vatten. Det har de fått nu.Generad

En annan sak jag också upptäckte var att moderplantan har 11 knoppar! 🙂👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
11/10/17, 8:19 PM
#12

Härligt!

Alltid kul när man får se att det kommer knoppar. Sen går man där och kollar varje dag för att se dom slå ut. Blomma


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
11/11/17, 5:21 PM
#13

Brukar faktiskt glömma att titta, för de står lite "otillgängligt". Så rätt som det är upptäcker jag att det är jättemycket blommor. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
11/24/17, 4:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#14

Nu har jag fotograferat min vitrosa novemberkaktus. Den blommar inte rikligt, men den har ju inte så många blad heller. 🙂

Den lilla krukan som skymtas i bakgrunden är sticklingen jag tog när en gren bröts av. Den har ännu inte blommat.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
11/24/17, 9:12 PM
#15

Den ser jättefin ut!

Vill man kan man "toppa" kaktusen för då brukar den förgrena sig med två blad. Blir den för stor bryts den lätt men då är det bara att stoppa den brutna delen i lite jord så får man nya. 🙂

Det är dessutom lätt att stoppa ner ett "blad" i en annan kruka om man vill ha egna "samplanteringar". 

Själv kunde jag inte låta bli att förbarma mig över en orange variant bara för att jag aldrig tidigare sett den färgkombinationen. Allt var utblommat på den men jag hoppas på ny blomning till våren.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
11/25/17, 3:22 PM
#16

Tack. Den brukar "toppa" sig själv emellanåt. 😃Den lilla växten bredvid är resultatet att ett blad gick av, och den har börjat växa lite mer nu.

För några år sedan drabbades ursprungsplantan av någon form av röta, så nästan hela växten strök med. Därför ser den så tunn ut, för det var bara ett skott som överlevde. Sedan är jag ju inte så bra på att sköta mina växter, så hade jag bara kommit mig för att plantera om den och kanske ge den lite gödning ibland, så hade den säkert växt ännu mer. 🙂

Förstår precis vad du menar. För många år sedan så "räddade" jag en julstjärna som tappat alla bladen, utom de vita toppbladen. Det var en femgrenad julstjärna som såg ut att vara väldigt spänstig i stjälkarna.

När den skulle slängas så tog jag hem den och satte den på balkongen över sommaren. Alla de gröna bladen kom tillbaka och den blev väldigt tät och fin. Tyvärr fick jag någon form av ohyra på alla mina julstjärnor året efter, så de skrumpnade bort, men den var jättefin så länge det varade.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Denna kommentar har tagits bort.
Pyttelite
11/15/20, 9:05 PM
#18

Här finns information om en blomma som lyser upp i höstmörkret.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: