Annons:
Etiketterohyrasjukdomar
Läst 1816 ggr
NiklasTyreso
11/6/17, 2:14 PM

insektsgift mot ullöss (kaktus)

Jag har en 10-årig Opuntia ficus indica kaktus som jag sådde från frö när dottern var liten. Idag är den 1,2 meter hög och bor ute på den soliga balkongen 7 månader om året. Vintertid står den inne med 12 timmars belysning per dag. De sista vintrarna har jag fått ulllöss på kaktusen vintertid när den flyttar in den i värmen. Jag har behandlat genom att var annan vecka badda kaktusen 30 minuter med såpvatten hela vintern (10 x 30 minuter). Såpvatten är hopplöst värdelöst! Finns det några bra billiga insektsgifter där det räcker med att spraya en enda gång? Växtvaruhuset där jag bor har insektsgift från 150 kr vilket jag tycker är dyrt. Flera av deras insektsgifter behöver ändå behandlas med ett par ggr. Förr fanns bra billig spray i vilken affär som helst men nu hittar jag inget bra. Har ni tips på bra billigt insektsgift mot ullöss?

Annons:
Åsa S
11/6/17, 3:33 PM
#1

Tyvärr finns det inget lagligt som uppfyller dina krav och tyvärr så lever ju lössen även på rötterna så det hjälper inte att bara duscha, det enda jag hittat som var väldigt effektivt var bionim men man var ändå tvungen behandla flera gånger och tycker du att de vanliga  i handeln är dyra ska du nog inte söka efter bionim. Jag köpte mitt på orkidehuset i Stockholm när det företaget  fanns och jag tror jag betalade uppåt 200kr för nån deciliter och då var det för många år sedan gissar att priset är högre idag  men jag hade mer än en växt så då kändes det ändå värt försöket.

NiklasTyreso
11/6/17, 10:15 PM
#2

Ok, jag får gilla läget. Gifterna var giftigare förr, men det gör att jag slipper exponera mig för farliga grejer. Tack för svaret!

Denna kommentar har tagits bort.
NiklasTyreso
1/13/18, 2:27 PM
#4

Jag tillverkade mitt eget insektsgift, nikotinbaserat. Sprayade på rikligt på kaktusen och ovan jorden ute på balkongen. Efter några timmars torktid togs kaktusen in. I vinter har jag sluppit ullöss trots att denna kaktus tidigare haft sådana två vintrar efter varandra, så mitt hemkok fungerade nog. Kaktusen har under december och januari växt med en ny skiva till, så den trivs nog. Jag skriver inte hur jag gjorde det giftiga hemkoket för nikotin är dödligt för människor oxå.

Upp till toppen
Annons: