Annons:
Etikettvad-heter-jag
Läst 1466 ggr
[kaffeslända]
2017-11-06 06:40

Lite hjälp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej ni gröna 😃

Jag har en växt här, en stickling jag fick av min bror. Han vet inte vad det är för något, troligen en form av kryddväxt. Jag har ett vagt minne av att något sa något om att den kanske kom från nordamerika, men det är osäkert. Den har tjocka, ludna blad och moderplantan består av såna här små "träd", fast stora. Den doftar när man klappar på den, lite mynta-aktigt, tycker jag. Jag har försökt googla, men vet inte riktigt vad jag ska söka på. 

Saken är den, att jag planterade den i citrusjord (det var det som fanns hemma) och den tog sig mycket fint, den är redan dubbelt så stor som på bilden. Den behöver planteras om till en större kruka och jag undrar, kan jag använda mig av citrusjord igen, eller ska jag ta vanlig? Vad tror ni? 

Jag är inte speciellt skillad när det gäller växter (även om jag älskar dom) och är tacksam för all hjälp eller tankar om min lilla överlevare.

Annons:
[Rhonda]
2017-11-06 08:08
#1

Det ser ut som någon sorts plectranthus, karlbergare. Kanske kryddkarlbergare.

[kaffeslända]
2017-11-06 11:58
#2

Ja, det ser ut så. Tack så mycket.

Pyttelite
2017-11-06 21:13
#3

Roligt att du fått en fin stickling att växa vidare.

Själv skulle jag fortsatt att använda en jord som jag vet fungerar.

Vill man kompensera senare med näring kan man ju gödsla lite extra senare när det är ny växtsäsong.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


JMW
2017-11-07 09:46
#4

#1 Karlbergare växer väl inte på höjden så där och med, som det ser ut, en träig stam?

Pyttelite
2017-11-07 11:00
#5

Här finns en mer utförlig artikel av Lisbeth Almark om växten; http://gronarader.se/odla-inomhus/kryddkarlbergare/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[kaffeslända]
2017-11-09 03:56
#6

Tack, allihop. Jag vågade sätta den i citrusjord och hoppas den ska trivas.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: