Annons:
Etikettveckans-krukväxt
Läst 1321 ggr
Pyttelite
2017-10-30 21:11

Veckans Krukväxt Oktober 2017 - Höstglöd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Än är inte Oktober slut och vi har nu kommit till höstlovsveckan med starka orangea färger även om de flesta löven nu är borta matchar färgen till vårt numera traditionella Halloweenfirande.

Krukväxten jag tänker på är Kalanchoë eller Höstglöd som den kallas när den presenteras denna årstid.

Veckans Krukväxt : Höstglöd - Kalanchoë Blossfeldiana
  • Användning

Höstglöden lyser upp höstmörkret med sina klara färger. Tänk vad denna orangea variant skulle gjort succé under 70-talet eller fanns den redan då?

Det arbetas hela tiden fram nya hybrider och växten utvecklas genom korsning med andra varianter.

Höstglöd är en ettårig växt som finns i en uppsjö av färger och som hellre mår bra av lite torka än att stå med våta fötter. Växten samlar vätska i sina svagt vågigt läderartade blad och tillhör fetbladsväxterna så den överlever om vattningen glöms bort ett tag.

Blomningstiden är lång och plantan fungerar bra i samplanteringar och kan även planteras ut över sommaren. När den blommat över slängs den.

  • Historia

Växten beskrevs först 1763 av den franske botanisten Michel Adanson och växer bl a på Madagaskar.

Namnet Kalanchoë kommer från kinesiska kalan-koe och Blossfeldiana – efter Robert Blossfeld, tysk fröhandlare verksam på 1900-talet och som introducerade växten till Europa 1931.

  • Skötsel

 Vattna igenom rejält vid varje bevattningstillfälle och låt den sedan torka upp. Ge den näring någon gång i månaden när den blommar. Växten gillar sol och värme.

  • Varning

Växten är giftig för både katter och hundar - Orsakar diarré, kräkningar, och kan också orsaka rubbad hjärtrytm (ovanligt).

Källa: Blomsterlandet, Odla.nu, ASPCA Toxic and Non-Toxic Plants, Gröna Rum, Plantagen


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
beem
2017-10-30 21:49
#1

Jag tycker den är så fin och den är så dekorativ i samplantering med andra växter. Jag har haft den årets alla årstider i olika färger.  Jag låter den vara kvar efter blomning och ibland får jag en ny blomning på våren då jag planterat om den.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
2017-10-30 22:25
#2

Roligt att du fått den att blomma om!

Det är en sk långnattsväxt dvs den bildar knoppar när dagslängden är under 11 timmar. Själv har jag sällan fått den att blomma om det är mest bladen som växer.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
2017-10-30 23:06
#3

#2 Jag blev så överraskade då den blommade om. Jag hade ställt den bakom en gardin för den såg inte så snygg ut. 

Intressant detta med inverkan av dagslängden. Det visste jag inte.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Carmarino
2017-10-31 12:08
#4

Har haft många höstglöd som har blommat om. Förmodligen för att jag har det rätt svalt hemma, och mina plantor brukar stå i ett rum som är förhållandevis mörkt.

För många år sedan fick jag en väldigt vacker - och stor - höstglöd. Den blommade elva månader i sträck. Sedan gjorde den ett uppehåll på ca en månad innan den började blomma igen. Har aldrig haft en sådan höstglöd/våreld varken förr eller senare. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2017-10-31 19:18
#5

#4 Låter fantastiskt med så lång blomning.!

Mina har ränt i höjden efter blomning för att till slut kasseras. Säkert för mycket ljus och näring.

Kul att läsa om era erfarenheter ibland mår växterna bra av att glömmas bort.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2017-11-01 06:41
#6

#5 Ja, det var helt otroligt. Trodde knappt mina ögon när jag såg att den satt knopp igen efter bara en månad. Har för mig att den sedan blommade åtminstone ett halvår.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Upp till toppen
Annons: