Annons:
Etikettveckans-krukväxt
Läst 1795 ggr
Pyttelite
2017-10-23 20:43

Veckans Krukväxt Oktober 2017 - Krysantemum

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu när ljuset är borta på kvällarna får man istället använda växter för att lysa upp inomhus. Jag tänkte att vi kunde komma med förslag på en ny växt varje vecka som man kan glädja sig åt.

Vilka minnen förknippar du med blomman? Gillar du den ? Brukar du köpa den eller är det en växt du gärna undviker? Vilka färger brukar du välja? Har du några skötseltips eller något annat du vill berätta om växten …

Veckans krukväxt : Krysantemum - Chrysanthemum indicum
  • Användning 

Jag är själv tudelad när det gäller Krysantemum. För mig är det lite av en "slit och släng" växt som jag inte direkt uppskattat. Den finns i många färger och används som dekorationsblomma under nästan hela året.

På hösten finns den numera gärna med som urnväxt i samplanteringar och lyser upp trädgården eller trappen ända tills frosten tar den. Inomhus brukar den användas som tilläggsdekoration och finns gärna i offentliga lokaler som kaféer eller restauranger.

Krysantemum finns i nästan alla färger utan just blå. Det finns dubbla och enkla och exemplar med flera färger men vackrast är den ändå som snittblomma.

Blomman doftar också kryddigt vid beröring och har även använts som läkeört. Ett trevligt tips är att lägga  några vackra blommor i en glasskål med vatten för dekoration.

  • Historia

Växten kommer från Japan, Ö Kina, Korea och Taiwan. Legenden säger att pricken i Japans flagga just är en stiliserad Krysantemum.

De första exemplaren kom till Holland under 1600-talet. Den uppskattades som uteväxt just för att den blommade när dagarna blev kortare men den användes även som snittblomma. På 1960-talet gjorde ny odlingsteknik det möjligt att odla växten året om.

  • Skötsel 

Trivs i jämnt fuktig jord i ljust läge men inte i direkt sol. Växten trivs i svala utrymmen och för att behålla blomning så länge som möjligt knipsa av utblommade blommor.

Växten behöver heller inte någon gödning eftersom den oftast inte lever så länge utan kastas när den blommat ut.

  • Varning

Plantan innehåller ett gift som är ofarligt för människor men som är skadligt för katter.

Krysantemum innehåller pyretrin som är ett ämne som används som insektsmedel för bekämpning av fästingar hos bla. hundar. Det har hänt att man gett katter samma preparat med dödlig utgång för katten eftersom den inte kan bryta ner giftet så ställ blomman oåtkomlig för en växtätande kisse.

Källa: Plantagen, Odla.nu,  Blomsterlandet, Wikipedia (Pyretrin)


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
ylvala
2017-10-27 19:15
#1

Kul idé! Krystantemum är för mig synonymt med snittblommor. Jag utbildar mig till florist och blommorna från krysantemum är bland de vanligaste vi använder. Blommorna är fina och kan se ganska olika ut, men som krukväxt tycker jag att de är lite tråkiga. Tycker inte att färgen på bladen eller bladverket i sig är så vackert.

Men blommar dom är dom såklart jättefina! 🙂

Pyttelite
2017-10-27 19:44
#2

#2 Jag köper inte snittblommor så ofta och blir det något så blir det sällan en expertbunden bukett utan ett knippe tulpaner eller rosor.

Tyvärr har jag nog tänkt att Krysantemum är en för "vanlig" växt att ge bort i bukett om det inte är de stora praktfulla sorterna. 

Börjar så smått omvärdera blomman med tanke på all färgprakt även om jag inte gillar "slit och släng" blommor som karakteriseras av att de är omöjliga att få att överleva i en vanlig hemmiljö.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


ylvala
2017-10-30 18:36
#3

#2 Tänker likadant där. Men dom är fina som "utfyllnad" i buketter 😃

Upp till toppen
Annons: