Annons:
Etiketterohyrasjukdomar
Läst 4732 ggr
Kaktusar
10/12/17, 2:01 PM

Vitt på jorden - ohyra?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hejsan!

Jag har börjat se att vissa av mina krukväxter har något vitt på sig i jorden. Det ser ju inte så roligt ut och jag tror inte mina växter mår bra av det. Vet någon vad det är?

Annons:
Kaktusar
10/12/17, 2:08 PM
#1

När jag ändå är inne på ämnet ohyra så har ju min gamla kaktus fått något. Säkert blivit smittad av någon av mina nya kaktusar. Det är lite jobbigt då den… ser ut som annat -host host-… Är det här också någon ohyra jag kan fixa bort?

beem
10/12/17, 2:32 PM
#2

Det vita på jorden beror förmodligen på för fuktig jord då kan det se ut så. Du kan bara ta bort ytan och sen inte vattna  så mycket.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kaktusar
10/12/17, 3:56 PM
#3

Okej vad skönt att veta att det inte var något allvarligare :) Tack för tipset!

[Forest]
10/17/17, 11:27 AM
#4

Får man göra en fråga :) Vad heter växten? Har fått en stickling får flera årsen nu har jag dessa lite överallt delar ut dom till bekanta.  🤪

Kaktusar
10/17/17, 5:32 PM
#5

Jah du, tyvärr är jag jätte dålig på växternas namn 🤔 får hoppas någon annan här som vet

beem
10/17/17, 6:00 PM
#6

Jag tror det kan vara någon typ av Peperomia.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
[Forest]
10/18/17, 10:19 AM
#7

6 ska kolla om det kan stämma ännu ser jag inte dessa med mer rödbrun stam som jag tycker denna växt har :P tackar för tipset  återkommer lite närmare titt 😉👍

Kaktusar
10/19/17, 1:01 PM
#8

Kan ju meddela att tyvärr har min lilla växt tappat alla sina blad. 👻 Jag vet ärligt inte om jag mördade den eller om den dog av sig själv… säkert jag men hade önskat jag visste varför. Vattnar alla mina växter en gång per vecka, är det för mycket/lite?

beem
10/19/17, 2:17 PM
#9

Om du menar den på första bilden så tror jag  - ev Peperomia -  så ska den vattnas sparsamt och vattnas i kanten. dvs inte mitt i krukan. 

Jag har läst att Peperomia klarar bättre att få för lite vatten än att den vattnas för mycket.

Det beror ju även på var den står - sol eller över ett element. Jag tror du vattnat för mycket.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kaktusar
10/19/17, 4:40 PM
#10

Det skulle inte förvåna mig haha, jag kanske ska hålla mig till mina kaktusar. Men jag tänkte inte slänga denna lilla planta utan jag får se om den vill producera lite nya löv efter ett tag. Ska testa att vattna den lite mindre! Tack för tipset :)

[Forest]
10/20/17, 9:25 AM
#11

8 Dom kan tappa bladen ibland tror det kan bero på att man vattnar för mycket. Ge inte upp hoppet, den kommer troligen igen :)

Kaktusar
10/20/17, 10:38 AM
#12

Den har ett starkt blad kvar, men jag ger inte upp!

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Upp till toppen
Annons: