Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 1076 ggr
beem
2017-10-04 22:41

Vattning av kaktusar

Detta med vattning av kaktusar är inte lätt. Jag läser tex att den ska ha måttligt med vatten på vintern. Men vad är måttligt ?   1 dl - 1 ggr/månad eller ??

Jag förstår ju att krukstorlek, värme osv spelar in men skulle  vilja ha liiite tips hur man bäst sköter en kaktus.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
ylvala
2017-10-05 20:47
#1

Det är faktiskt krångligare än vad man tänker  med kaktusar tycker jag.

Jag har inte övervintrat kaktusar svalt, mina står som vanligt på fönsterbrädorna vintertid. Brukar ändå försöka ge dem en liten övervintring och vattna dem sällan och sedan oftare när våren kommer.

Jag vattnar ungefär en gång i månaden på vintern och det har gått bra, men några blommor får jag inte 😕

Kan tänka mig att "måttligt med vatten på vintern" är ungefär 1 dl en gång i månaden vintertid, beroende på krukstorleken såklart.

beem
2017-10-05 20:55
#2

#1  Det var ett bra svar. Jag vet mer nu.  Ja även kaktusar behöver viss omsorg. Jag tror att många tänker att de nästan sköter sig själv.

Ger du näring sommartid ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

ylvala
2017-10-06 00:47
#3

Så bra! Nej jag gör faktiskt inte det. Om jag vore mer inriktad på att få blommor skulle jag göra det. Men eftersom de står ljust växer de mycket och ser fina ut, därför brukar jag inte ge näring 🙂

beem
2017-10-06 09:51
#4

#3 Ja de är ju fina som de är - även utan blommor.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: