Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 8690 ggr
Tjeja
9/30/17, 6:57 AM

Hur få en Hoya att blomma???

Har en Hoya Austrails som växer så det knakar men inga blomknoppar kommer. Enbart den ena låååååånga rankan efter den andra att snurra in i bladverket. Så hur gör man för att få en Hoya att blomma istället för att bara tokväxa liksom?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Maria
9/30/17, 7:04 AM
#1

Jag har haft mina Hoyor i flera år och det tog dessutom några år för dem att blomma. Jag har en som jag haft som stickling som aldrig blommat ännu. Den är nog tio år.

En annan blommar just nu med 14 blommor men det var nog tre år sedan sist den blommade så jag tycker att de blommar väldigt oregelbundet.

Hur gammal är din Hoya?

Jag har tyvärr inget tips.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tjeja
9/30/17, 7:18 AM
#2

Jag vet faktiskt inte hur gammal den är. Köpte den på en "bytesmarknad". Har själv bara haft den några månader men har ansträngt mig efter konstens alla regler jag vet om för att den skall börja bilda knopp. Men istället har den vuxit nästan explosionsartat och verkar stortrivas i sitt fönster. Så varför inga blommor ? Kan tänka mig att den som sålde gjorde det just för att den aldrig blommat för henne. Men det är bara spekulationer. Hur ofta brukar de blomma i naturen när de trivs bra liksom? Är det vanligt och normalt att det går flera år mellan blommningarna eller är det något som är fel isf?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Maria
9/30/17, 7:23 AM
#3

För mig har det varit normalt att det går år mellan blomningarna och som sagt så har jag min tioåring som aldrig blommat men växer bra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Åsa S
9/30/17, 8:15 AM
#4

Vissa sorter vill stå trångt och magert i krukan så det är inte förrän de fått trångt om fötterna och lite magert som de brukar blomma och var det en stickling så lär det ta tid + olika sorter blommar vid olika tid på året

Maria
9/30/17, 8:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Här kommer en bild på min Hoya som blommar nu.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[SonjaG]
9/30/17, 11:31 AM
#6

Den var fin, Maria . Antagligen en australis.

Jag har en sådan som aldrig blommat, den har bott här 2-3 år. Tidigare hade jag ett annat exemplar av den arten, blommade en gång och aldrig mer. så jag sålde den. Men det finns ju mer blomvilliga hoyor. Prova med hoya bella, den blommar flitigt när den vuxit till sej.

Sen kan det bero på placering. Australis vill stå ganska ljust.

Annons:
Tjeja
9/30/17, 12:04 PM
#7

Min australis står i ett söderfönster med liten markis över så väldigt ljust men ändå inte så mycket direkt sol. Kanske skulle man plantera om den i något mindre kruka då? Min är ju ingen stickling precis utan en hel planta.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

GuineaGirl
9/30/17, 3:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Min hoya wayetii blommade i två omgångar i år, efter att inte ha blommat på en herrans massa år dessförinnan. För något år sedan planterade jag om den i samma kruka och ställde den vid ett fönster. Då började den växa, från att tidigare ha fört en ganska tynande tillvaro på en piedestal en bit in i rummet. Och i somras fick den vanliga näringspinnar för blommande växter (sannolikt av märket Blomstra). Bara några veckor därefter kom den första blomningen.

Jag tror däremot att det på lång sikt kanske blir för varmt för min hoya att stå i ett soligt och hett fönster, med risk för brända blad och/eller spinnkvalster.

[SonjaG]
9/30/17, 7:03 PM
#9

Vilken fin blomma och fin bild. Grattis till den blomman! Ja, det kan ju bli för varmt oxå. Det gäller att hitta balansen.

Maria
9/30/17, 7:13 PM
#10

Jättevacker bild.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

GuineaGirl
10/1/17, 11:23 AM
#11

Tack #9 och #10!

Jag håller tummarna för att få njuta av många fina blomningar även under kommande år.

Katti
10/5/17, 9:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jag hade tidigare en hoya i ett söderfönster som jag misskötte ganska grovt. Aldrig någon näring och sällan vatten… Den blommade glatt och villigt både nu och då! Andra som har haft det bättre blommar mycket sämre. Förra året köpte jag en stor och kraftig växthusdriven hoya. Den tappade nästan alla blad när den om till mig, trots att den fick både vatten och kärlek. Den har dock hämtat sig riktigt bra och börjat växa som sjutton efter en rejäl nedklippning. 

Min teori är att om de har det för bra satsar de på att växa, för blomning behöver de få "svälta" lite.

Bild på min andra hoya efter nedklippningen. Väldigt annorlunda blommor kan man tycka, men de är ju fina på sitt sätt!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Maria
10/5/17, 9:26 AM
#13

Haha. Vilka blommor. Här kommer en närbild på min blomma

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Maria
10/5/17, 9:27 AM
#14

Försöker igen

Jag ger upp bilden….

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[SonjaG]
10/5/17, 9:59 AM
#15

Jag ser   2 svansar så det måste ju vara 2 st katter i krukan! Makalöst att dom får plats. Söta är dom och blomman är fin.

Maria
10/5/17, 8:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Testar en sista gång med en bild

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[SonjaG]
10/6/17, 10:08 AM
#17

Åh vilken läcker blomklase. Grattis!

Jag önskar att min vill blomma.

Carmarino
10/6/17, 10:46 AM
#18

#16 Man förstår verkligen varför de kallas "porslinsblomma" när man ser din bild. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
10/6/17, 10:56 AM
#19

#18 Ja de ser nästan overkliga ut.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pyttelite
10/8/17, 5:47 PM
#20

Verkligen fina bilder på porslinsblommor.

Om man inte haft en porslinsblomma tidigare är det bra att veta att blommorna kommer på samma blomämne år från år. Själva blomämnet ser ungefär ut som en kortare pinne som växer från lianen.

Varje gång det blir blommor blir ämnet lite längre, ungefär som trädets årsringar. Hittar man inga blomämnen blir det inga blommor. För de varianter jag har haft kommer blomämnena en gång för alla när lianen växer. Bryts blomämnet av växer det inte ut något nytt. På blomämnet växer varje enskild blomma fram i klasar och har man många knoppar som blommar samtidigt kan man höra ett litet knäpp för varje blomma som vecklas ut. 

Om det bara kommer lianer utan några blomämnen får växten förmodligen för mycket näring.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Tjeja
10/8/17, 7:06 PM
#21

Ååh #12 Katti! Du har lyckats få den ovanliga hoyasorten Hoya Felis att blomma! 😍 Guud så söta blommor! Kan man få köpa en stickling kanske? 😃

#16 Ser i mina nybörjarögon ut som en Hoya Australis! Samma sort som jag har. Grattis till den vackra blomningen! 🌺

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
10/8/17, 7:09 PM
#22

Ni som haft era Hoyor lite längre och lyckats få till blomningar, som Pyttelite i #20 , Vad skulle ni säga är "tricket" för att trigga igång en blomning då?

Kanske att först svälta ut dem (hur länge då isf?), för att sedan plötsligt ge dem vatten och kanske lite gödning?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Maria
10/8/17, 7:11 PM
#23

Jag har inget trick mer än att ge dem väldigt sparsamt med vatten.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pyttelite
10/8/17, 7:32 PM
#24

Många av arterna har ju ganska tjocka läderartade blad så de tål rimlig torka. De riktigt stora och då menar jag omfångsrika som vi haft har blommat ungefär kring maj/juni och i bästa fall blommat om någon månad senare. 

Kan inte minnas att de blommat under höst eller vinter så de behöver troligen en viloperiod och säkert en hel del ljus för att blomma. Hm, Marias fina växt blommar ju nu så det är säkert väldigt individuellt - fast jag vill inte räkna det som höst än …

Bästa rådet är att om plantan ser frisk ut och växer fint, ha tålamod till våren för då kommer det säkert blommor tillsammans med en ljuvlig doft.

Eftersom blomämnet inte förnyas blir det fler och fler blomklasar ju äldre och större den blir, i alla fall om man har en lianväxande variant.

Felisvarianten har nog högre blomningsfrekvens och där blir det ett tydligare ljud varje gång den slår ut. 🐱

Jag hittade en länk till det svenska hoyasällskapet som har många trevliga bilder på fantastiska hoyor.

http://swedishhoyasociety.com/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[SonjaG]
8/21/19, 8:41 PM
#25

Trevlig gammal länk!

Vixxen
8/21/19, 10:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

#25 Verkligen! Har en gammal Hoya Carnosa (tror det är en sån) och den blommar ständigt och jämt, året runt, år efter år. Jag brukar nypa/klippa av de långa skotten den skjuter ut då koncentrerar den sig på att blomma.

Pyttelite
8/21/19, 10:56 PM
#27

Jag har faktiskt en Carnosa som blommar nu och som doftar fantastiskt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Vixxen
8/21/19, 11:32 PM
#28

#27 Ja, speciellt på kvällarna doftar min fantastiskt!

[SonjaG]
8/22/19, 10:03 AM
#29

Och min gamla som syrran tog över efter mor och jag tog skott av för 9 år sen, har aldrig blommat! Men hos syrran har den blommat jättemycket. Och den är väldigt stor.

Som tur är har jag andra om blommar.

Upp till toppen
Annons: