Annons:
Etiketthydrokultur
Läst 3693 ggr
Pyttelite
2017-09-20 21:37

Någon som har provat på Hydroponisk Odling?

Jag var och handlade kokosjord på IKEA i veckan och då hamnade jag på avdelningen Hydroponisk Odling. Det fanns en hel del olika prylar som naturligtvis såg mycket intressanta ut men det blev inget köp denna gång.

Väl hemma har jag kolla vad som avsågs med odlingsformen och kom fram till att det var en varianten av den traditionella vattenodlingen.

Jag har också läst artiklar som både gett ros och ris åt IKEAs utbud. Kanske inte helt optimalt att odla olika krydd/grönsaksväxter med olika långa grobarhetsperioder men som drivbänk för sticklingar verkar de olika varianterna fungera bra till.

Är det någon som provat eller blir det med det här odlingskittet precis som det brukar bli med andra "bra att ha prylar", efter en säsong åker de in i garderoben?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Tjeja
2017-09-30 06:54
#1

Ingen aning men jag är också nyfiken på ikeas hydroponiska prylar o har tänkt kika närmare på dem nästa gång jag åker dit. De ska i alla fall vara prisvärda för sin funktionalitet har jag läst. Men jag tänker att risken ändå är rätt stor att grejorna hamnar i förrådet efter en sässong om de blir för krångliga att använda.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

beem
2017-09-30 14:20
#2

Så spännande det låter. Ska kolla på IKEA nästa vecka.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Denna kommentar har tagits bort.
parsley
2017-12-20 07:58
#4

Jag är helt klart nyfiken, så jag följer tråden och hoppas på mer information. 🙂

Pyttelite
2017-12-20 22:17
#5

Jag får en känsla av att en del växtmaterial kommer att reas ut på IKEA. Kanske har principen haft större framgång i andra länder.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


parsley
2018-02-24 16:24
#6

Såg att Nelson Garden tagit fram ett kit. Det finns bl a hos Lantmännen / Granngården. Lite osäker på priset, men jag tror det rörde sig om ca 500 kr. 

http://www.harvy.se/?utm_source=NG.se&utm_medium=puff&utm_campaign=Alla%20som%20vill%20ska%20kunna%20odla%20hemma

Det verkar inte ha någon pump för att cirkulera vattnet. Tror ni att det behövs? Såg någon liknande konstruktion i Lena Israelssons bok - Odla året om, där man utgåttt från någon form av plastlåda, gjort hål för odlingskorgar i locket och använt en akvariepump för att få vattnet att cirkulera.

Annons:
Maria
2018-02-24 16:31
#7

Aldrig provat men det låter spännande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pyttelite
2018-02-24 18:25
#8

Jag ska ta och kika in på Granngården när jag har vägarna förbi. Tyvärr är inte vår Granngården granngårds så att säga, så det krävs lite planering. 😃

Jag hade tänkt att få ihop något om just Hydroponisk odling men jag har fastnat. Det svällde liksom ut - annars finns det mycket att läsa och skriva om i ämnet - alldeles för mycket.

Om någon annan vill göra lite grundforskning är det välkommet annars kommer det kanske något om någon månad.

Kul att du uppmärksammat att det kommit in något nytt!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Maleficum
2018-02-28 21:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#9

Nu odlar jag iof inte ätbara växter men har flertalet krukväxter som växer "hydroponiskt" då de är planterade i mina akvarium :) Funkar super! Och det bästa är ju att det hjälper till att hålla rent i akvariet!

Sammanställde en lista inne på akvariefisk iFokus på plantor som ska gå att odla ur akvarium (är både krukväxter, i första inlägget, och ätliga växter, i andra inlägget):

https://akvariefisk.ifokus.se/discussions/5581c94bce12c4607200652b-krukvaxter-som-passar-med-rotterna-i-karet

Har i de mindre krukorna använt mig av bränd lera (kattsand) och baktill i stora akvariet har jag lekakulor (då dem flyter och det blev för dåligt genomflöde av vatten med den brända leran då den är så finkornig).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Pyttelite
2018-02-28 22:05
#10

#9 Verkligen spännande - rolig kombo att både odla och ha akvarier. Jag har just läst om  (svårt ord 🙂).

Tack för länken - jag ska studera vidare!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Maleficum
2018-02-28 22:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#11

Sen kanske även mitt korngräsodlande räknas till hydroponiskt. Odlar korngräs (och även odlat gröna linser och vete på samma sätt) till min kanin under ungefär 3 års tid. Så det får han istället för pellets.
Är rätt enkelt, speciellt med de gröna linserna då de växer fort och inte behöver gro lika många dagar plus att deras naturliga antimögelsystem dom har gör att man sällan får problem med mögel (så länge man får tag på bra kvalitet såklart).

Häller ungefär en dl korn i min groddburk. Sprejar kornen med lite virkon och blandar runt och låter stå några minuter (ofta den tid det tar för mig att göra te på morgonen, groddar jag linser hoppar jag över virkonstadiet, samma om jag blandar ner linser med kornen och groddar båda samtidigt). Sköljer av fröna och häller bort skräp och eventuella frön som flyter. Fyller upp med vatten och låter stå i vatten hela dagen. Häller av och sköljer igenom burken på kvällen och låter det stå på avrinning under natten.

Beroende på hur mycket han får per dag har jag olika antal tråg igång, just nu färre då han bara får ett halvt tråg om dagen men får han ett helt om dagen så lägger jag de tidigare uppblötta fröna i ett tråg på morgonen. Fyller på nya korn i burken och upprepar samma sak som dagen innan med den.

Sen spolar jag igenom trågen med groddar morgon och kväll och ser till att vattnet rinner av ordentligt. Efter 7-9 dagar är det färdigt att servera hela alltet (brukar dock "skaka av" det först för att få bort de flesta ogroddade fröer innan jag ger). Supermums tycker Kenzie! (han är mest förtjust i linsgroddarna, sen korngroddar. Vetegroddar tycker han är för söta så de gillar han inte). Korngräs (och linsgroddar) är även nyttigt för oss att äta så jag brukar själv gå och nalla lite av hans mat ;) dessutom gillar fåglarna att få några korngrässtrån att mumsa på!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2018-02-28 22:24
#12

#10 Det är ju perfekt eftersom akvarierna är fulla av vatten och näring! Och växterna hjälper till att hålla akvarierna rena och fina och det blir grönt och fint! En vinn-vinn-situation helt enkelt!

Har funderat på att börja testa gro ätbara saker ur akvarierna också men inte lyckats hitta nån bra lösning för det än bara (så det är lätt att så och skörda och sånt utan att behöva röra runt för mycket i akvarierna). Har sett en hel del olika lösningar på youtube (verkar poppis i bla USA att odla grönsaker med hjälp av akvarium (bara att söka på aquaponik/akvaponik) en del använder även systemen för att både odla grönsaker och matfisk!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Pyttelite
2018-02-28 22:32
#13

#11 - #12 Vilken väldigt bra beskrivning över hur du gör. 

Var får du tag på kornen och linserna och vad är virkon för något?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Maleficum
2018-02-28 22:53
#14

#13 Virkon S är desinfektionsmedel som främst används till djur. Kan köpas på viss apotek och tex granngården.

Linserna (gröna linser) har jag bara köpt i vanliga matbutiken men kornen har jag köpt hel korn i min lokala hästaffär (är dock inte den absolut bästa kvalitén tyvärr så är lite korn som inte gror men har haft svårt att hitta hel, oskalad, korn i bättre kvalitet. Man kanske har mer tur om man får tag på utsädeskorn istället för foderkorn).

Sen har jag använt mig av denna https://fmicrofarm.files.wordpress.com/2012/11/image3.jpg när jag börja för att beräkna mängden han skulle få och därefter anpassat det efter hans hull och årstid och annat han äter (tex spenderar han ju mycket tid ute och äter örter och gräs på sommaren och behöver inte samma mängd som vintertid när han mest äter hö).

https://fmicrofarm.wordpress.com/2014/03/22/sprouted-fodder-for-livestock-a-complete-review/ Den sida jag främst kolla på när jag började då hon också har angorakaniner.

Verkar rätt vanligt på sina håll i USA att grodda korn till kor och andra djur också (vill man leta upp mer info är det bara att söka på sprouted fodder.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Pyttelite
2018-02-28 23:01
#15

#14 Jättespännande ska kolla vidare är bara för trött just nu men återkommer!😴


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: