Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 2111 ggr
Pyttelite
2017-09-17 15:44

Kaktusråd

Jag har en kaktus som jag tror är en Kubansk Melonkaktus (Melocactus matanzanus). Den är ganska stor ca 10 cm diameter och 5 cm hög. Från början var den tjock men har nu efter ett antal år magrat rejält. 

Den har blommat med starkt rosa blommor i toppen men nu ser den bedrövlig ut. Jag har aldrig planterat om den och jag har inte gett den speciellt mycket vatten eftersom jag ofta vattnat sönder tidigare kaktusar. 

Idag planterade jag om den i såjord (förmodligen fel sort) men jag upptäckte att rotsystemet var väldigt grunt - ca 1cm. 

Det var bara att lyfta upp kaktusen från krukan.

Vad tror ni kan jag fixa kaktusen eller är det kört? Jag planterade om och vattnade igenom jorden - kan jag göra mer eller har jag gjort fel?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
ylvala
2017-09-20 15:40
#1

Jag vet inte vad det kan vara med kaktusen men jag tror du gjorde rätt i att plantera om. Jag brukar också använda såjord till kaktusar och det har alltid gått bra.

Du kan ju avvakta och se om den ser ut att må bättre efter omplanteringen. Ser den sämre ut kanske den fått för mycket vatten och i så fall kan du försöka få ut den från innerkrukan och lägga den på tidningspapper och hoppas på att pappret suger upp vatten från jorden och sedan inte vattna på ett tag 🙂

Pyttelite
2017-09-20 22:13
#2

Tack för stödet har försökt att läsa på om kaktusen och har nu köpt "kokos"-jord för att eventuellt blanda i såjorden.

Toppen på kaktusen, själva huvudet är några centimeter högt så kroppen kommer säkert inte att växa mer men nu ser den hopskrynklad och mager ut.

Får se vad som händer tror att den fått för lite vatten de senaste månaderna och det har gått hårt åt rotsystemet - annars brukar det ju vara tvärt om - att de blir övervattnade.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


ylvala
2017-09-21 13:51
#3

Då är det nog bara att vänta och se vad som händer. Det är inte fullt så lätt med kaktusar som man kan tro. Jag har både lyckats undervattna och övervattna. Hoppas den repar sig! 🙂

beem
2017-09-26 21:35
#4

Vad är kokosjord ? Är det samma som kokosfiber. Jag tänker att den håller väl vatten bra och borde inte passa en kaktus.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
2017-09-27 18:45
#5

Ja, det är kokosfiber. Jag hittade ett recept på en jordblandning för kaktusar som jag tänkte prova. En kaktus från affären brukar ofta vara planterad i någon form av torvmaterial som inte funkar så bra i längden. 

Jordblandningen innehöll bla en del kokosfiber men även "vulkan"-sand och lite andra delar så att jorden dels lagrade lagom fukt och dels var porös. 

Jag har inte gjort någon jordmix än - ville inte störa kaktusen ytterligare så den är fortfarande planterad i sin såjord.

Kokosjorden är näringsfattig och även det är en fördel för kaktusar eftersom man istället reglera näringstillförsel via vattning.  Ursprungligen är jorden till för vattenodling och kommer från IKEA.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20287100/

Hittade länken till receptet

http://cactiguide.com/article/?article=article8.php


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
2017-09-27 21:35
#6

#5 Intressant läsning. Tack för det.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Upp till toppen
Annons: