Annons:
Etiketterohyrasjukdomar
Läst 2623 ggr
GuineaGirl
9/16/17, 9:47 AM

Porslinsblomma med spinn

Jag har nyligen upptäckt spindelnät i min porslinsblomma, även kallad hoya. (Det är sannolikt en hoya wayetii eller hoya kentiana). Nätet verkar främst sitta längs med den inre kanten av krukan samt relativt nära jorden. Vissa blad har även fått röda fläckar, som flyter ihop till röda fält. Jag misstänker spinnkvalster.

Jag har under de senaste åren haft spinn till och från, men aldrig förr på hoyan. De växter som jag tar ut om somrarna har även fått påhälsning av vanliga spindlar. Men hoyan har bara varit inomhus.

Bör hoyan, som har lite tjockare blad än de flesta växter, tåla att man sänker ner den helt i en hink med vatten och diskmedel i ett par timmar, i ett försök att bli av med spinnet? Svalt eller ljummet vatten? Bör man även ta bort de rödfläckiga bladen? Blir bladen så p g a spinnet, eller är det snarare solskador? Hoyan har för något år sedan flyttats till ett fönster med förmiddagssol under den varma årstiden. Jag överväger nu att flytta tillbaka växten en bit in i rummet.

Något annat jag kan göra? Jag har haft hoyan mycket länge och hoppas kunna rädda den.

Annons:
Maria
9/16/17, 9:52 AM
#1

Spinn sitter väl på bladen och inte krukkanten? Har du någon bild?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

GuineaGirl
9/16/17, 11:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Spindelnätet har kontakt med växtens blad och stjälkar och sträcker sig över stora delar av blomkrukan. Det är väldigt tunt och syns knappt annat än i direkt solljus eller när man duschar det med vatten, vilket jag gjorde för att alls kunna ta bilder.  Laddar upp bilder på spindelnätet och de fläckiga bladen.

Pyttelite
9/16/17, 11:36 AM
#3

Jag vet ju inte om din växt har blivit angripen av spinnkvalster men här finns lite tips och råd om din Hoya blivit smittad;

http://m.hoyanoya.webnode.se/odla-hoya/spinnkvalster/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Maria
9/16/17, 11:39 AM
#4

Ah då förstår jag.

Jag hade kanske försökt att plantera om samtidigt som den fått en ordentlig rengöring i badkaret t.ex

Jag har gjort så vid ett tillfälle med en Hoya men jag vet inte om det är korrekt. Det blev i alla fall bra med min växt.

De röda fläckarna däremot har jag ingen aning om vad det kan vara.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

GuineaGirl
9/19/17, 10:35 PM
#5

Tack #3 och #4 för svaren. Utifrån era tips i inlägg samt bifogad länk ska min hoya få bada framöver. Håller tummarna för att det fungerar i det här fallet också.

Upp till toppen
Annons: