Krukväxter

Ledsen kaktus

2017-09-12 21:32 #0 av: Atropa

Vad gör jag för fel? Alla mina andra kaktusar mår fint men denna har verkligen gett upp nu... så jag slänger den..

Men om jag någonsin köper samma sort, vad har jag gjort för fel med denna? Någon som vet?

Anmäl
2017-09-12 22:34 #1 av: beem

Hur menar du - vad är problemet ?

Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre. /Nalle Puh

Anmäl
2017-09-12 23:26 #2 av: Atropa

#1 pelarna faller ner och dör

Anmäl
2017-09-13 09:53 #3 av: beem

Aha  du menar så.  Det kan bero på för mycket vattning.

Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre. /Nalle Puh

Anmäl
2017-09-13 18:29 #4 av: ylvala

Som #3 säger så beror det oftast på övervattning när kaktusar mår dåligt. Men det kan såklart också bero på undervattning. Ljuset spelar också stor roll.

Är det inte så soligt är det lätt att man vattnar för mycket eftersom de inte dricker mycket om de står mörkt.

Om du inte tror att det beror på något av detta kan det vara någon ohyra.

Anmäl
2017-09-15 22:23 #5 av: beem

Jag undrar om det går att kapa av de friska delarna - låta dem torka - och sen sätta i jord . Hoppas någon kan svara på det. Vore bra att veta.

Anmäl
2017-09-15 23:51 #6 av: Carmarino

#5 Enligt den här sajten kan man göra det:

http://www.blomsterframjandet.se/vaxtdoktorn/for-mycket-vatten/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2017-09-16 13:40 #7 av: beem

#6 Ja det verkar ju gå bra då för TS att rädda kaktusen.

Tack för länken.

Anmäl
2017-09-20 15:43 #8 av: ylvala

Ja gör det! Om jag har någon växt som börjar se dålig ut brukar jag ta sticklingar direkt för att inte bli av helt med växten Ler

Anmäl
2017-10-09 19:22 #9 av: NiklasTyreso

Planteringsjord består nästan uteslutande av torv, från torvmossar, men inga kaktusar trivs i torvmossar!
Blanda ut planteringsjord med sand, mineralet perlite och grus så minskar risken att kaktusen ruttnar underifrån.

Vissa kaktusar behöver extra belysning på vintern. Andra kan behöva en sval vintervila (ljust).

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.