Annons:
Etikettförökning
Läst 7150 ggr
ylvala
8/23/17, 10:00 PM

Monstera variegata

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är min suuuuperfina albinovariant av en monstera deliciosa. De kallas då för monstera variegata. Hoppas att sticklingen tar sig ordentligt och blir en fin planta. De blir inte helt vita, oftast vitgrönspräckliga. Ibland blir ena halvan av bladet grönt och den andra halvan vit. Ibland blir enstaka blad helt vita. 

Skötseln skiljer sig inte från vanlig monstera deliciosa, men om jag förstått rätt kan tillväxten vara lite långsammare på den här. Hur som helst, sjukt fin 😍

Annons:
JMW
8/23/17, 11:27 PM
#1

Wow så häftig! Jag har aldrig sett en sådan. Hoppas din stickling tar sig!

Maria
8/24/17, 7:49 AM
#2

Oj så fin🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
8/24/17, 11:40 AM
#3

Jättetjusig.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

beem
8/24/17, 1:27 PM
#4

Men så läcker. Jag har inte sett den förut.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

ylvala
8/24/17, 11:05 PM
#5

Riktigt kul. Kände inte heller till dem fram tills någon månad sedan :)

[Forest]
8/25/17, 10:02 AM
#6

Jätte fin 😍

Annons:
Carvecomp
8/27/17, 12:13 PM
#7

Jättefin! 😍 

Vart får man tag på sticklingar som denna? Ca pris?

JMW
8/27/17, 12:46 PM
#8

Jag pratade med blomansvarig på Kvantum och hon skulle kolla upp om denna finns att ta hem. På mitt Kvantum är blomavdelningen ganska stor. Jag köpte i fredags en Ficus Audrey och en hängsparris. Där finns ofta lite ovanligare växter och inte bara de "vanliga".

ylvala
8/27/17, 6:02 PM
#9

#7 Den här kommer från en privatperson. Stickling från tradera. Dessa är ganska ovanliga och därmed väldigt dyra. 400 kronor kostade det här bladet. Lite galet kanske, men är man nörd så är man 😎

#8 Vad kul om de kan ta hem en sån här. De är ganska dyra i inköp men jag kan ändå tänka mig att efterfrågan finns.

JMW
8/27/17, 6:24 PM
#10

Kollade lite på tradera på avslutade auktioner. Det finns de som betalat runt 900 kronor och auktioner som slutat runt 200 kronor. 

Fast visst, det är ju inte den billigaste krukväxten precis.

[Forest]
8/28/17, 8:53 AM
#11

Kolla tradera det är som 10 säger olika priser på dessa ibland går dom för 200 kr ibland mycket mer :) Det finns dom som köper hel växt då får man räkna med runt ca 900 kr. Lätt växt att ta sticklingar på och lättskött tacksam växt ;)

Upp till toppen
Annons: