Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 1981 ggr
ylvala
2017-08-15 19:54

Har ni en växt som betyder något särskilt för er?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ni någon växt som ni har en mer "känslomässig" koppling till än era andra växter?

Jag har ganska många växter som är gamla och bär på historier. Sådana som jag tagit över från äldre släktingar som gått bort.

Men min "bästa växt-vän" här hemma är den här fredskallan! Den är kanske inte min vackraste växt men den har sitt värde ändå.

Den är säkert runt tjugo år gammal. Min mamma tyckte mycket om växter och hade väldigt många. När hon gick bort tog mitt växtintresse fart då det inte fanns någon annan som hade lust att ta sig ann alla växterna. Jag kunde i stort sätt ingenting men jag gjorde mitt bästa för att lära mig om dem och hålla dem vid liv. Fredskallan var jag extra mån om för den stod alltid så centralt och syntes så väl och det verkade som att den var mammas favorit. Hon gick ofta och pysslade med den. Jag var nära på att glömma bort att vattna den många gånger men jag lyckades alltid rädda den, nätt och jämt.

Det är den enda "originalväxten" jag har kvar från mamma. Jag har lite sticklingar från andra gamla men den här var den enda som fick följa med i flytten. Hoppas fredskallor kan bli gamla för den här gör jag mig inte av med i första taget.

Har någon annan någon eller några växter som betyder lite extra mycket? ❤️

Annons:
[Forest]
2017-08-18 10:08
#1

Tyvärr så har jag inte någon som är från mitt barnhem. Dom växter jag vet mamma höll mycket kärt trivs inte i stora lägenhetsfönster som vi har. Men jag har kära böcker efter mamma o pappa  det är om krukväxter,svampar,fåglar och floran ute. Något jag ofta bläddrar i 🙂

ylvala
2017-08-18 14:58
#2

#1 jag har egentligen för ljusa fönster för fredskallan så den står en bit in i rummet och det fungerar bra. Åh vad kul, känner igen mig i det där. Jag har också kvar en del böcker om exakt samma saker :)

Maria
2017-08-24 10:05
#3
Maria
2017-08-24 10:06
#4

Detta är min favorit

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2017-08-24 10:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Försöker igen.

Denna "Nattens Drottning" har jag visat förut.

Rena skräcken att närma sig😃 Min man har velat att vi ska slänga den varje gång vi har flyttat och vi har flyttat ganska många gånger.

Jag köpte den som en liten stickling för ungefär 30 år sedan.

Den var som ett lillfinger i storlek ungefär.

Till våren ska jag försöka plantera om den. Hur det nu ska gå till?? men jag har bara gjort den en gång under alla år så stackaren behöver säkert en ny kruka.

Jag har inte hjärta att göra mig av med detta" monster" som grenar sig ända upp i taket.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Forest]
2017-08-24 20:20
#6

5 Jag har aldrig sett denna växt o jag kan väl i vissa fall förstå vad din man tycker men ändå dig med. Det ser ut som ett skatbo men skator är ju fina så dom matar matar man och ser till att behålla lite bra bobygge till dom efter någon som klippt fruktträd 😉 Otroligt häftig växt gillar den blomman du visa  i andra tråden (från denna växt) 😃

Annons:
Maria
2017-08-24 21:02
#7

Den är väldigt taggig också men det syns inte på bilden haha.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Forest]
2017-08-24 21:07
#8

7 jaså det visste jag inte  👍

ylvala
2017-08-24 23:03
#9

Älskar nattens drottning. Den längsta "grenen" på min är nog lite drygt en meter. Inte heller så vacker men ändå en favorit. När jag planterar om kaktusar brukar jag ta tidningspapper runt växten för att hålla den borta. Med din behöver ni nog vara två. Sånt som man är glad om man slipper göra för ofta haha ;)

Maria
2017-08-25 07:26
#10

#9 Planen är att lägga den på gräsmattan till våren och precis som du skriver ha något omkring den. Min man kommer att vara med😃

Tidningspapper var ett bra tips.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ylvala
2017-08-26 00:34
#11

#9 Extra svårt när den är så lång. Det måste jag se bild på ;)

[Thiah]
2017-08-26 13:12
#12

Jag har många sticklingar från mina föräldrar (som har lägenheten full av växter) och dom vårdas nog lite ömmare. Men min absoluta bebis är en grekisk blomma min far har tagit en stickling av. Den representerar både mina föräldrar (bra i skilda länder så träffas inte lika ofta som jag skulle önska) och alla våra resor till Grekland i min barndom. Som tur är har jag ett soligt, varmt fönster åt den. :)

[Rhonda]
2017-09-16 10:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#13

#1 Mammas pelargon. (Mum's pelargonium). Jan 2012 tog jag skott från hennes 40-år gamla pelargonbuske hemma i Swan Hill, Victoria, Australien.  Några månader efter det att vi var hos mamma & pappa fick de flytta in på ett ålderdomshem. 

Bilden med plantan på vita stolen är från 2013 den andra är från 18 maj 2017. (samma ursprungliga planta)

Jag har alltid planterade skott ifall något händer den ursprungliga plantan.

Annons:
ylvala
2017-09-20 15:49
#14

Vilken fin! Mamma hade två stora mårbackapelargoner som också var riktigt gamla. Höga med väl förgrenade. Tog hand om dem riktigt bra men i våras ställde jag ut dem för tidigt för jag inte hade plats inomhus (så dumt). De klarade sig såklart inte 😕

[Rhonda]
2017-09-20 15:56
#15

#14 Nämen lilla gumman vad ledsamt. 😭

Tjeja
2017-09-30 07:11
#16

Just nu är min favorit en vanlig brudorkidé jag haft i 3 år nu. Fick den i födeldedagspresent och den har blommat om ca 1 ggr/per år sedan jag fick den. Lika vacker varje gång. Och varje gång blommningen varit över har den sett riktigt skruttig och uppgiven ut. Men så återhämtar den sig efter ett tag och börjar om igen. 😊

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

ylvala
2017-10-01 22:34
#17

#16 Vad kul att den fortsätter att blomma 🙂

Derrtag
2017-10-14 09:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Mina absolut favoriter är citron- och apelsinplantorna som jag själv har planterat som kärnor för ett halvår sen. De växer dock väldigt långsamt:)

[kaffeslända]
2017-10-17 02:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Jag har en rosengeranium =) När jag var liten fick jag hjälpa mormor att vattna hennes blommor. Jag tyckte det var väldigt mysigt och speciellt hennes rosengeranium som ju luktade så gott. Just denna plantan är ingen speciell, inte från henne eller så, men jag blir glad varje gång jag ser den.

[kaffeslända]
2017-10-17 02:52
#20

Oj, ursäkta, den hamnade snett 😞

Annons:
[Rhonda]
2017-10-17 07:52
#21

#19 Jag gillar rosengeranium med.  Den kallas också för 'Dr. Westerlunds'.  Man blir glad av doften 🙂

Spelar ingen roll att bilden hamnade snett, jag bara vänder på datorn 😉

JMW
2017-10-17 11:32
#22

Jag har aldrig gillat den doften. För påträngande för mig. Bilden hamnar rätt om man klickar på den. 🙂

[kaffeslända]
2017-10-17 11:53
#23

😃 innovativt att vända på datorn.

[Rhonda]
2017-10-17 12:08
#24

#23

Tyst
2017-11-10 14:53
#25

Jag har ett citronträd (eller… den är ca 30 cm nu) som jag planterade från ett frö efter en lång tid av svårigheter för mig. Jag ville odla något, men jag ville inte ha något tråkigt, och jag ville ha ett träd. 
Tror jag skrev på 4-5 olika forum där alla sa att det var omöjligt, och sa de att det kanske går så skulle jag aldrig i livet kunna hålla den vid liv i längre än ett år (tråkmånsar)
Där någonstans triggades väl min tjurskallighet (det kan man visst!) igång och jag köpte en citron, och planterade ett frö. Det tog nog tre veckor men sedan kom det ett miniskott, och konstigt nog tog mitt liv en helvändning till det bättre i samma veva. 
Nu är den 2 år gammal snart och som sagt 30 cm hög, mår hur bra som helst men vill nog ha en större kruka. Den är inbyggd i en liten bur för att katten inte ska tugga på den och nu i de mörkare höst/vintertiderna får den lite extra hjälp av en växtlampa.

Man kan väl säga att jag ser den som mitt turträd. Den heter Volker efter en bandmedlem i Fools Garden som gjorde låten "Lemon Tree" 😃

Dioramabyggare
2017-11-12 14:19
#26

I mitt barndomshem hade vi "porslinsblommor", och min mormor hade en märklig växt som kallas "Rör mig inte". När jag provade att röra vid bladen på den så "vek" de ihop sig. Jag såg inte till att få en planta av de, och jag undrar om de alls finns att få tag i numera.

[Rhonda]
2017-11-12 14:39
#27

#26 Ja, det gör det på Blomsterlandet m.fl

Annons:
Maria
2017-11-12 14:43
#28

#26 Sådana hade vi när sonen var liten och han tyckte de var så roliga.🙂 Inte så länge sedan jag såg en sådan på Plantagen tror jag det var.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JMW
2017-11-12 16:59
#29

#26 Åhh hade glömt bort den växten. Hade sån för många många år sedan. Rör-mig-ej kallade jag den. En mimosa pudica.

Pyttelite
2017-11-12 18:05
#30

Även vi hade en sån hemma som man gick och petade på ibland. En växt som kommer från Brasilien och som lätt går att fröså.

Det svenska namnet är passande nog Känselblomma eller Sensitiva. Har bara hört namnet "Rör mig ej", Sensitiva och Mimosa men aldrig Känselblomma.

Växten drar även ihop sig till natten när ljuset försvinner, alltså den första krukväxten men inbyggd skymningssensor.  😃


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Dioramabyggare
2017-11-12 22:17
#31

#27: tack för tipset! Då ska jag kolla vid tillfälle när jag är i grannstaden och kolla hur mycket en sådan växt kostar. Var jag nu ska ställa den någonstans 🤔… varenda fönsterskiva här hemma är full av gröna växter… 😟

Derrtag
2017-11-15 21:09
#32

#31 Om du vill ha frön kan man köpa från jalapeno.nu också:)

Rolig liten växt

ylvala
2017-11-20 20:01
#33

Jag har frön från sensitiva som jag planterar lite titt som tätt då folk ofta frågar om de kan få en växt av mig. Det går alltid bra med fröna förutom nu när hösten/vintern kommit. Det är nog för mörkt för att plantera nu, men du kan ju alltid prova. Annars är det bara att vänta till våren. Häftigt att se hur snabbt de växer när man planterar från frö tycker jag! :)

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Upp till toppen
Annons: