Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 2650 ggr
ylvala
6/9/17, 10:42 PM

Din favoritkrukväxt

Som rubriken lyder, vilken är din favoritkrukväxt?

Jag har svårt att välja en, och det kan hända att jag periodvis snöar in mig på en särskild växt.

Jag tycker mycket om passionsblommor! Dels för att blommorna är sååå fina i mitt tycke och för att jag tycker att de har ett fint och intressant växtsätt och ursprung.

Jag är också väldigt svag för hibiskusar och vissa kaktusarter. Kannrankor är jag också något galen i.

Ös på med era favoriter! 😍

Annons:
Evjo
7/20/17, 9:08 PM
#1

Jag älskar philodendron växter! Tyvärr är jag allergisk mot de flesta  blommar.

ylvala
7/21/17, 2:58 PM
#2

Jag tycker också väldigt mycket om philodendron, men tyvärr så har jag ingen. Nejj fy vad tråkigt :(

Carmarino
8/11/17, 11:03 AM
#3

Gardenia är nog min favorit, även om jag är väldigt förtjust i passionsblommor också. Lyckas tyvärr aldrig att hålla liv i någon av dem någon längre tid.😕


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
8/11/17, 11:27 AM
#4

Palettblad är en kul och tacksam krukväxt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ylvala
8/11/17, 11:43 AM
#5

#3 Gardenior är superfina. Haha ja, passionsblommorna behöver lite omsorg. Särskilt under sommaren när de behöver vattnas varenda dag. #4 Jag gillar också palettblad mycket!

[Thiah]
8/11/17, 11:52 AM
#6

Jag kan typ inga namn på några växter trots att fönsterna är fulla :p haha Men mina favoriter är sådana med stora, gröna blad. Ser så fräscht ut. Har enbart någon enstaka växt som blommar.

Annons:
ylvala
8/11/17, 1:44 PM
#7

#6 Jag tilltalas också mer av större gröna växter :D

[Thiah]
8/11/17, 5:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här är min bebis. Fick den som skott av min far så vet inte ens vad det är. På bilden är den lite törstig och hänger med bladen. Växer som ogräs till min stora glädje (och pappas avundsjuka)

Maria
8/11/17, 5:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

En bild när min "Nattens Drottning" blommade 2013.

Det är en kaktus som jag haft över 30 år och den är stor och växer som ett ormbo. Den var en liten pinne på cirka 3 cm när jag köpte den som stickling.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Thiah]
8/11/17, 6:12 PM
#10

#9 wow så fin. Luktar den illa när den blommar? Mamma och pappa har en blommande kaktus som är otroligt vacker men stinker apa :p

Maria
8/11/17, 6:16 PM
#11

#10 Nej den luktade snarare ganska gott och den blommade bara en natt innan blomman började sega ihop.

Blomman är större än  min hand och den var riktigt fascinerande men det är enda gången under dessa dryga 30 år som den har blommat så jag var tvungen att vara uppe den natten.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Thiah]
8/11/17, 7:04 PM
#12

#11 va häftigt :)

Maria
8/11/17, 7:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Så här ser den ut. Inte vacker precis och Jag har bara planterat om den en enda gång.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
ylvala
8/12/17, 10:58 AM
#14

Jag älskar nattens drottning! De kanske inte är de vackraste växterna (när de inte blommar), men de är så intressanta. Roligt att din har blommat. Jag har också en som jag fick som stickling för ungefär tre år sedan. Den har inte blommat än men den måste kanske bli lite äldre för det. #9 Gjorde du något särskilt för att få din att blomma, typ övervintring eller så? Eller bestämde den sig bara för att blomma en dag? :)

Maria
8/12/17, 11:11 AM
#15

Den har varit ganska utsatt genom åren och varit med om flera flyttar. Som sagt så har jag bara planterat om den en gång under alla år.🤫

Den står i ett hörn med måttlig sol och jag vattnar den kanske var 10-e dag ungefär.

Den var ca. 26 år när den blommade för första och enda gången så du kanske får vänta några år😉

Eller så sköter du din bättre så kanske den vill blomma tidigare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
8/12/17, 5:18 PM
#16

Här kan man se vilken växt man ska välja beroende på vilket stjärntecken man är född i. Rätt kul, men ta det med en nypa salt. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Thiah]
8/12/17, 7:54 PM
#17

#16 haha ganska rolig. Ungen fick en kaktus(han kanske lär sig sluta äta på blommorna då..) maken en blommande blomma(som han hatar) och jag en fin liten grön växt. Mig passade det perfekt :)

ylvala
8/13/17, 9:53 AM
#18

#15 Min är nog för ung ja. Men den kommer från en planta som blommat flera gånger så det bådar ju gott. Jag får hålla tummarna helt enkelt :) #16 Haha jag fick fredskalla. Passar jättebra!

Carmarino
8/13/17, 10:20 AM
#19

#18 Fick ampellilja, och det har jag faktiskt två stycken. De har också lyckats överleva, fast jag vet inte hur. Har dem mest till katterna, som tuggar sönder dem på nolltid om jag sätter fram dem. Därför står de på ett relativt kattsäkert ställe för tillfället, för att återhämta sig.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

ylvala
8/13/17, 4:31 PM
#20

#19 Ampellilor är fina, och tåliga :) jag har aldrig haft någon själv men jag ska nog skaffa en till en ampel.

Annons:
Carmarino
8/13/17, 6:13 PM
#21

#20 Har inte mina i amplar, namnet till trots. De växer bra ändå. :-)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Grace2009
8/13/17, 9:02 PM
#22

Jag tycker bäst om mina brudorkidéer. De är både vackra och lättskötta 🙂

[Forest]
8/14/17, 10:07 AM
#23

Jag har flera favoriter. Men en som jag fick som litet skott (var 1 blad med rötter) är porslinsblomma den är idag 13 år. Den växter så det knakar och idag ser man att det kommer blomma snart igen. Tyvärr lyktar blommorna starkt på kvällen något som jag får huvudvärk av, jag brukar klippa få klippa bort blommorna 😢  Jag har tagit skott och gett bort till bekanta från henne. Så hennes gener finns i flera hem 😉Får fota den någon dag :)

ylvala
8/14/17, 6:35 PM
#24

#23 Porslinsblommor är så fina. Hade en som också var riktigt gammal. Den var en stickling från en som ägts av min mormors mamma någon gång i tiden till och med. Men när jag skulle flytta hade jag inte plats för den så jag gav den till en kompis, och då dog den 😭

[Forest]
8/18/17, 9:57 AM
#25

Ser lite stavfel på tidigare inlägg det är luktar :P

24. Trist att kompisen tog kol på den. 😕 Jag ska försöka att plantera om min porslinsblomma men ska hitta något bättre växtstöd. Den skulle må bra av att få större kruka 😐 Den har nu vart i samma kruka i flera år 😇

ylvala
8/18/17, 3:00 PM
#26

#25 ja, jag skulle behållt den, haha! Gör så. En kompis till mig är hoyagalen och hon säger att hennes hoyor som står i små krukor bmommor oftare än de som står i stora krukor. Ingen aning om det stämmer dock..

Maria
8/18/17, 3:06 PM
#27

Jag har några gamla Hoyor som säkert är över 20 år. De har varit "misshandlade" många gånger genom åren. Ett halvår stod de i bananlådor i ett rum på golvet.

De växer i alla fall numera ganska bra runt fönster och altandörren och här kommer de sista blommorna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Maria
8/18/17, 3:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Glömde bilden haha

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
8/18/17, 3:12 PM
#29

#28 Det där känner jag igen. Hade en likadan en gång, som klättrade runt hela fönstret. Tröttnade på den efter några år, för när den blommade var fönsterna konstant klibbiga av den söta "saften" som droppar från blommorna. Plus att när sedan klasarna började vissna så låg det blommor över hela golvet. 😃

Minns inte om jag gav bort den eller vart den tog vägen. Har nämligen den egenheten att jag inte kan slänga växter som inte är totalt stendöda. Finns det minsta växtkraft kvar, om så bara ett eller två blad, så låter jag den vara kvar. ☺️


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
8/18/17, 3:18 PM
#30

Ja, de droppar och fäller vissna blommor men jag älskar den fina doften de avger på kvällarna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
8/18/17, 3:30 PM
#31

Ja, doften gillade jag också. Vill dock minnas att en annan anledning till att jag gjorde mig av med den var att den växte något otroligt, så till slut ramade den in hela fönstret och det fanns inte plats för fler varv till den.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
8/18/17, 3:46 PM
#32

Jag försöker få dem att rama in fönstren och det gör de nästan nu. Vi har inga gardiner. Planterade om dem förra sommaren och då satte vi ut dem på gräsmattan och försökte reda ut trasslet haha.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
8/18/17, 3:51 PM
#33

Vi fick lägga ut dem på golvet när vi skulle reda ut trasslet. Tror att gräsmattan är bättre. Det blir så kladdigt på golvet nämligen. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
8/18/17, 3:54 PM
#34

Haha ja det var struligt men skönt att få bort damm också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Applecider
8/19/17, 1:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Mina favoriter är saintpaulior, finns så många olika färger och former

[Forest]
8/20/17, 9:27 PM
#36

30 Jag tycker det är en tacksam blomma :) Själv så klipper jag bort blommorna trist för tycker att dom är så fina. Men tål inte lukten.  9 blommor kommer jag klippa bort imorgon innan dom blommar.  😇

35 åh dom är så fina, tar du även skott på dina? Såg grannens fina som var som så söta rosliknande blommor. Men gillar starkt denna som du visar nu 😍

Applecider
8/21/17, 12:15 PM
#37

#36 Ibland, de har en tendens att bli väldigt många på kort tid om man inte ser upp 😁 Tack! Jag gillar den också

[Forest]
8/22/17, 10:42 AM
#38

37 haha känner igen det där med att dom förökar sig 😉 Jag brukar ge bort en del för alla kan inte bo kvar hemma 😎

[Rhonda]
9/16/17, 10:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#39

Jag är 'periodare'.  Har haft oxalis, pelargon o coleus perioder.  

Har enbart 5 st pelargoner nu - 3 st namnsorters, mammas o en egen korsning från förra året. (Norlings ♀ x Antik Orange ♂ )

Just nu är det abutilon för hela slanten.  (Klockmalvor).  

Korsade en 'Bella Select' gul ('Bella' Select' är en låg sort) med en abutilon hybridum stor som har en underbar karmosin färg o nu har en fröställning börjat bildas.🙂  (Det tar ca 4 månader från sådd till blomma.)

Bilderna visar mina 'Bella Select'. Perfekta ute i balkonglådan - de gillar lite skugga o svalt

ylvala
9/20/17, 3:46 PM
#40

#39 klockmalvor är fina! Vad roligt att korsa fram färger. Det skulle jag vilja göra med hibiskusar 🙂

[Rhonda]
9/20/17, 3:57 PM
#41

#40 Visst är de fina. Pröva!

Annons:
Upp till toppen
Annons: