Annons:
Etikettkultivering
Läst 1105 ggr
ylvala
6/9/17, 8:18 PM

Ek i glas

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Ett tips på en rolig, fin och intressant höstrutin: Plocka ekollon och sätt dem i vatten!

Jag plockade en hel del ekollon i höstas. Jag tog tre nålar och stack försiktigt igenom det yttre skalet och satte dem på kanten av champagneglas med vatten så att den undre halvan av ekollonen var i vatten.

Det växte snabbt ut rötter och sedan kom eken. De ser välmående ut och är väldigt dekorativa.

Jag har ingen aning om hur länge de klarar av att stå såhär, de är ju bara i ett glas med vatten i. Men en kompis har haft hennes ek på precis samma sätt i fyra år!

Om de ser ut att må dåligt framöver så kommer jag att försöka plantera ut dem.

Annons:
Pyttelite
9/16/18, 3:43 PM
#1

Vill flagga för detta tips nu när ekskogen är fylld av ekollon.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Forest]
9/20/18, 10:38 AM
#2

1 bra tips för dom som inte går i skogen så finns dom ofta även i parker :)

Vi har inte så nära till skog mer än mindre "dungar" och dessa är mer eller mindre endast björk o annat sly i. 1 mil är det till skogen dit går inte så ofta till eftersom det är mycket lösa hundar vars ägare inte har så värst bra inkallning på. Så man får ofta lösa hundar som vill hälsa på våra hundar något den ena anser mindre roligt.

sjukkatt
9/20/18, 10:50 AM
#3

Jag testar i år :-)

Ett tips är att plocka de ekollon som redan spruckit så man kan se den lilla svansen . titta fram.

Ett annat bra tips som jag hittat på nätet:

Lägg en fuktig bit av hushållspapper i en plastbytta och lägg sedan ekarna ovanpå. Sedan ytterliggare en fuktig bit papper ovanpå plus lock.  Låt stå i fönster och vänd på byttan en gång om dagen.

Upp till toppen
Annons: