Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 563 ggr
ylvala
6/9/17, 8:04 PM

Växterna kan röra på sig!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag sådde Baobabfröna som jag skrev om i ett annat inlägg sådde jag också Sensitiva (kanske mer känd som Rör mig ej) och Telegrafplantor (kallas på engelska för Dancing plant).

Anledningen till att jag gjorde det är för att jag tycker att det är så intressant att det här är två arter som aktivt kan röra på sig.

Sensitivan är ettårig och växer snabbt, redan när de första pyttesmå karaktärsbladen kommit kunde den fälla ihop bladen snabbt vid beröring. Jag tycker att det är en väldigt söt och nätt växt och det är roligare att så själv en att köpa en färdig större planta. Kul att vara med i utvecklingen liksom 😃

Telegrafplantan är riktigt mystisk. Anledningen till att den på engelska kallas för Dancing plant är för att den reagerar på ljud och rör då på bladen, det ser då ut som att den dansar. Den reagerar även på solljus och beröring. Mina Telegrafplantor har inte varit så aktiva ännu, men det sägs att de har ett minne och om man "tränar upp dem" så kommer de ihåg och rör på sig direkt. Mina har inte fått sina första lektioner än, haha. Både Sensitiva är Telegrafplantorna slår ihop sina blad på nätterna för att veckla ut dem fullt på dagen.

Jag tycker att det är roligt med dessa för att de är så annorlunda, de rör verkligen på sig! Telegrafplantor är ganska ovanliga som krukväxter, i alla fall i Sverige. Jag har aldrig ens sett dem förut. Om någon har en så skulle det vara jätteroligt att se bild! 🙂

Telegrafplantan är den långsmala på bilden och Sensitivan är den mindre. Tre veckor gamla.

Annons:
Upp till toppen
Annons: