Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 4046 ggr
ylvala
6/9/17, 7:45 PM

Baobab!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

För tre veckor sedan sådde jag sex stycken frön av Baobab (Adansonia digitata).

Det kan ta ett år för fröna att gro. Två av dem grodde snabbt, för fem dagar sedan, och de har växt så snabbt! Bilden på "småträden" ovanför är tagen idag. Det är ett mytomspunnet träd som naturligt växer i Afrikas savann och kan bli flera tusen år gamla. De kan bli höga och få en diameter på över trettio meter.

Storleken blir förstås mer hanterbar i kruka men det ska bli intressant att se vad det blir av dem och hur stora jag kan få dem att bli! 🙂

Annons:
JMW
9/20/17, 4:38 PM
#1

Hur går det med dina plantor? *nyfiken*

ylvala
9/21/17, 1:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Den ena mår bra! Den andra gav jag till min syster och det var inte så klokt för den överlevde inte särskilt länge.

Men såhär ser den jag har kvar ut 🙂

JMW
9/21/17, 1:57 PM
#3

Se där! Den har ju vuxit en hel del.

ylvala
9/22/17, 7:20 PM
#4

#3 Verkligen. Jag trodde att det här var en växt som växer långsamt men såhär långt har allt gått i raketfart 🙂

[Forest]
9/23/17, 7:48 PM
#5

Häftigt :) Ska bli roligt o följa tråden. Jag kan tänka mig att den får lite mer vatten än kanske i Afrika där regnperioderna kan vara långt borta  😉

[Rhonda]
9/24/17, 8:22 AM
#6

Spännande!

Annons:
beem
9/24/17, 4:38 PM
#7

Så spännande att se.  Var hitatr du så spännande frö ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

ylvala
9/25/17, 7:00 PM
#8

#5 Ja precis. Jag brukar låta den torka ut rätt så ordentligt mellan vattningarna, men den får nog lite mer vatten hos mig än i afrika ja 😃

#7 Tror jag beställde från impecta fröhandel faktiskt. Annars kan jag rekommendera jalapeno.nu om man vill hitta frön från  lite annorlunda växter!

beem
9/25/17, 9:46 PM
#9

#8 Tack för tipset. Ska kolla på dessa.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Carmarino
10/6/17, 3:00 PM
#10

Köpte precis en påse baobab-pulver, som görs av de torkade frukterna på detta träd. Det lär vara väldigt näringsrikt.

"Frukten som växer på baobaträdet kallas för apfrukt. Namnet har den fått eftersom att babianer under alla år med glädje smaskat i sig dessa frukter. Denna frukt är extremt nyttig och innehåller höga halter av diverse olika antioxidanter och vitaminer som skyddar cellerna i våra, och babianernas, kroppar. Smaken av baobabfrukten är söt och god och är givetvis mycket populär bland lokalbefolkningen i de områden där baobabträd växer. Själva frukten innehåller bland annat kalcium, fosfor, C-vitamin, vitamin A, järn, riboflavin, niacin och magnesium."

Så du får hålla koll på om det dyker upp några frukter på ditt träd. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

beem
10/6/17, 7:13 PM
#11

#10 Så spännande det låter. Äter man pulvret som det är eller hur gör man ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Carmarino
10/7/17, 9:16 AM
#12

#11 Vad jag förstått av det jag läst så kan man använda pulvret i bl.a. drycker; 1-2 tsk i ett glas vatten t.ex. Annars blandar man det i smoothies och liknande. Det går även att blanda det i yoghurt. Själv tänkte jag testa att smaksätta choklad med det. Det ska bli intressant att se om man känner av smaken.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

beem
10/7/17, 10:50 AM
#13

#12  Det var intressant läsning. Tack för det.

Tänk vad man lär sig på iFokus 🙂


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Carmarino
10/8/17, 9:27 AM
#14

#13 Här är ett sammandrag av vad jag hittat på nätet om Baobab. 🙂

Baobab kan lätt upplösas i vatten eller andra drinkar såsom fruktjuice eller mjölk, rismjölk, havremjölk, kokosmjölk. Det är en utsökt smak och funkar såväl till barn som vuxna. Baobab ger ett sött och fint tillskott till smoothies och är bra för oss som vill hålla eftermiddagströttheten borta.

Baobab kan göras till en läcker drink och kan också användas i beredning av livsmedel. Den har ett högt pektininnehåll, så den kan även användas som förtjockningsmedel i recept. Det är en naturlig smakförstärkare, så den tillför djup till maträtter, söta som salta.

Rekommenderad dos 1-­2 tsk dagligen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tjeja
10/8/17, 7:11 PM
#15

Gosh vad spännande! Den här vill jag få följa! 🙂 Du får fortsätta uppdatera oss med jämna intervall! 🌺

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Derrtag
10/9/17, 5:45 PM
#16

Spännande med så speciella växter🙂 Hur stor blir växten om du har det inomhus, tror du?

NiklasTyreso
10/9/17, 7:09 PM
#17

Behöver den extra belysning under vintern?

Carmarino
10/11/17, 10:07 AM
#18

Har nu testat pulvret i ett glas vatten. Tog bara en tesked till att börja med. Tyckte inte att den smakade särskilt mycket.

När jag öppnade påsen tyckte jag det luktade nyponsoppa, och det var ungefär så det smakade också. Dock med en lite syrligare eftersmak. Får testa med två teskedar istället, och se om den smakar lite mer då.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

ylvala
10/11/17, 10:45 PM
#19

Jag har hört att även bladen kan ätas och ska vara nyttiga. En superväxt detta.

#16 Jag räknar med att den kommer bli riktigt lång. Tror att de växer snabbast när de är unga som min, och med tiden blir även stammen tjockare. Men fortsätter den stå ljust och omplanteras i större kruka så når den säkert upp till taket om ett tag. Hoppas att den blir tjock också 🙂

#17  Vad jag har förstått så är det inte helt nödvändigt men de ska helst stå i ett så ljust läge som möjligt. Tror att det vore det bästa för växten dock. Varmt och soligt året om är nog optimalt!

Carmarino
10/12/17, 2:20 PM
#20

Läste precis att baobabträdet tappar sina blad under torrperioden. Det kan ju vara bra att veta om din planta skulle börja med det. 🙂

Testade att dricka ett glas vatten med två teskedar pulver i. Det blev det inte godare av, tvärtom. Får nog använda det till att baka med eller i yoghurten på morgonen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
ylvala
10/17/17, 9:48 PM
#21

#20 okej! Vet du när den där torrperioden är? Kanske vintern? Haha ajdå! Kan tänka mig att det inte är så gott. Men häftigt att det är så nyttigt!

Carmarino
10/17/17, 10:16 PM
#22

#21 Försökte hitta något om det, men det verkar inte vara några regelbundna torrperioder i Saharaöknen. Så för din del blir väl torrperioden den där månaden du upptäcker att du glömt vattna din baobab. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

ylvala
10/27/17, 7:17 PM
#23

#22 Jaha! Den får torrperioder lite då och då för säkerhets skull, haha 😃

Upp till toppen
Annons: