Krukväxter iFokus

Krukväxter

Etiketterkrukväxterfrågorelefanttunga
Läst 163 ggr
sjöjungfrun
1

Hjälp med elefanttunga

Jag köpte en elefanttunga (Haemanthus albiflos) på loppis men den såg inte så pigg ut. Efter ett par veckor bestämde jag mig för att ta ut ”delarna” och plantera om. Men de har nästan inga rötter. Två av delarna är helt utan. Hur ska jag göra för att förhoppningsvis få dem att leva vidare?

IMG_7272.jpeg

IMG_7273.jpeg

—-
What’s meant to be will always find a way

Pyttelite
1

Vad roligt att du fått tag på sticklingar till elefanttunga.

Det är en liljeväxt så de ska planteras ganska grunt och de behöver torka ut mellan vattningarna - den mår bättre av att ”glömmas bort” än att man pysslar med den hela tiden.

De vill också stå trångt så små krukor och kanske kan du samplantera alla i samma kruka.

De har fina lökar som de samlar vatten i och de vill gärna stå med bara halsar.

Jorden ska vara väldränerad och det får gärna vara torrt.

Har du tur kan du få röda tomater när den blommat över.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Pyttelite
0

Här finns en tråd med bilder av ett trevligt exemplar.

https://krukvaxter.ifokus.se/discussion/1479406/elefanttunga-med-tomater

Återkom gärna och berätta hur det går.

Det finns säkert andra här som kan ge fina tips.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2025-01-29 19:23 av Pyttelite
sjöjungfrun
0

#1: Tack så hemskt mycket för dina tips! Tror du att jag kan plantera även de som helt saknar rötter?

—-

[Undertaker]
0

#3: Antingen i jord där du håller topplagret fuktigt eller i vatten tills den har rötter.

sjöjungfrun
0

#4: Tack för hjälpen!

—-

Caeli
0

Min gissning är att din elefanttunga har blivit övervattnad, kanske innan du köpte den. Därför den nästan inte har några rötter. De har troligen ruttnat bort.

Jag hade satt alla tillsammans i en ganska liten kruka och vattnat försiktigt. När de har etablerat sig hade jag vattnat ännu mer försiktigt speciellt nu vintertid.

En sak jag tänkte på när jag såg dina bilder var de långa smala bladen. Det har jag aldrig sett på en elefanttunga. Alla mina är breda och nästan lite åt det knubbiga hållet.

• Redigerat 2025-01-30 17:27 av Caeli
sjöjungfrun
1

#6: Tack för ett utförligt svar och hjälpen. Jag misstänker också övernattning för jorden var väldigt blöt när jag köpte den.

Jag reagerade också på de långa bladen. Jag funderade på om det kan vara som med amaryllis, som blir hög och ranglig om man vattnar mycket. (Tror jag i alla fall.) Eller om den fått för lite ljus.

Jag har planterat knölarna i en mindre kruka nu, med väldränerad jord och förhoppningsvis överlever den.

—-