Krukväxter iFokus

Krukväxter

Etikettkrukväxter
Läst 54 ggr
beem
0

Orkidé skötsel

Julen 2022 fick jag en orkidé.
Efter blomning har den stått bakom en gardin i österläge och fått vatten väldigt oregelbundet.
Den har nu fått nya blad men inga blommor. Idag har jag planterat om den i en blandning för orkidé.
Bör den få extra belysning nu ?
Några ndra tips ?

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

• Redigerat 2024-11-20 13:56 av beem
[Undertaker]
0

Gödsel/flytande näring (finns lite olika alternativ för orkidé. Fast då inte under deras vinter paus.

Sedan så behöver de en period med lite lägre temperaturer för att sedan blomma om igen.

Annars så gäller att vattna när substratet är torrt och rötterna silvriga. Kolla även om en större kruka kan behövas.

Tycker inte orkidéer är kräsna när det kommer till hur mycket ljus de får bara de får 8-12 timmar med solljus.

beem
0

#1: När infaller perioden med lägre temperatur?

Sorgen är kärlekens pris

[Undertaker]
0

#2 Under vintertiden när dagarna blir kortare. Om man inte höjer värmen då. Men oftast brukar man vilja ge dem ungefär 3 månader ”vinter”.

beem
0

Då ska jag testa att ställa den svalare. Tack.

Sorgen är kärlekens pris

Åsa S
0

Det finns ju väldigt många olika orkideer och de vill inte ha samma skötsel och de kräver olika substrat + olika temperaturer så det är ju bra veta vilken orkide det är annars blir det ju bara gissningar.

beem
0

#5: Jag vet inte vad den heter. På stickan som kom med står det bara Phalaenopsis.

Sorgen är kärlekens pris

[Undertaker]
0

#6: Det är arten. Det är den vanligaste. Antagligen en Phalaenopsis hybrid. Dessa brukar man hitta överallt.

Mina rekommendationer gäller generellt de vanligaste orkidéerna man stöter på.

beem
0

#7: Jag kör på det

Sorgen är kärlekens pris