Krukväxter iFokus

Krukväxter

Etikettkrukväxter
Läst 106 ggr
Fornöga
2

Allergiframkallande krukväxt?

tlf041.jpg
Vilken växt får mina ögon att tåras?

"En skall bort, vilken?", som det brukar stå i frågetävlingar: misstänker en av dessa tre krukväxter som vållande till att mina ögon börjar rinna och att jag nyser varje morgon jag kommer in i rummet, frågan är bara vilken? (Har på senare år fått lite pollenkänslighet men har i övrigt inga allergibesvär.)

Vet inte vad växterna heter, mina kunskaper om krukväxter är synnerligen begränsade.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

[Undertaker]
3

Nummer 3 bör nog vara väldigt oskyldig men tycker ingen av dem ser ut att ha pollen. Tror mer på att det är utifrån.

Pyttelite
1

Skulle kunna tänka mig den vänstraste men prova uteslutningsmetoden och flytta till annat rum.

Det kan också vara svampsporer som irriterar.

Låt dom torka upp - ingen av växterna är jättekänsliga för torka.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

[Undertaker]
1

Kan man få bild i dagsljus på varje växt?

• Redigerat 2024-04-02 09:31 av [Undertaker]
Fornöga
1

#1 Kan vara utifrån, men det har varat hela vintern, och dessutom märks inget i det andra rummet som vetter åt samma håll.

#2 Tack, jag skall flytta om lite så får vi se om det hjälper.

#3 Tog faktiskt några bilder i dagsljus på balkongen igår, men jag raderade dem tyvärr. Just nu spöregnar det och är dåligt ljus, men jag skall se senare om jag kan ta några nya bilder.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

• Redigerat 2024-04-02 09:50 av Fornöga
Fornöga
2

#0 Efter diverse omflyttningar ur rummet verkar det som om den till vänster är den skyldiga till besvären. Inga rinnande ögon och nysningar sedan den hamnade i utvisningsbåset.

Pyttelite
1

#5: Det är ju lite svårt att se på din bild mer än att du har fint skötta växter men jag tror att den vänstraste är ngn form av fikus och de kan vara allergiframkallande sedan kan det vara jorden i krukan eller ngt annat i den som du känner av.

Här finns lite information från astma och allergiförbundet:

https://astmaoallergiforbundet.se/content/uploads/2023/05/Folder-Vaxter-inomhus.pdf

Bra att du hittade den skyldige …

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2024-04-04 18:57 av Pyttelite
Fornöga
2

#6 Ja, jag tror att det är en citronfikus. Skall ställa tillbaka den på prov om någon dag för att se om reaktionerna återkommer, men tills vidare är den förvisad till ett annat rum. Skall kolla på länken om besvären består, tack även för det tipset.