Ullöss - friska smittbärare?
Jag fick ullöss för ett bra tag sedan. Palettbladen var bara att ge upp direkt men övriga krukväxter har jag kämpat vidare med. Idag åkte diverse andra växter ut så nu har jag bara några saintpaulia och Elefantöra kvar. De har klarat sig fint men kan de smitta eventuella nya växter?
Jag vill hemskt gärna behålla dessa men vill naturligtvis inte ha ullöss igen.
Jag funderade på att ta över några "halvfula" Palettblad från mamma och ställa intill mina nuvarande och se vad som händer. Om de inte blir angripna så borde väl saintpauliorna vara friska?
Kan fönsterbrädor och gamla krukor bära på ullöss, ägg eller liknande och hur blir jag i så fall av med dem?
Jag har bara ett fönster som jag kan ha växter i så jag kan inte flytta runt dem.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Om du har fått ullöss, så behöver du göra rent i fönstret. Torka av alla krukor och fat. Jag använder clorin utblandat med vatten och torkar av med. Sen kan du spraya dina plantor med såpa, t-sprit och vatten blandat i en sprayflaska.
Diska rent dina krukor och plantera om dina andra växter så de får nya krukor.
Du behöver bara ha några droppar såpa och ca 1 krm t-röd till ca 1 liter vatten.
Du kan även spraya lite såpablanding på en tops och dra med vid bladfästena. I fall de sitter något kvar där.
Jag skulle inte ställa in nya bredvid dina andra på ett tag, i alla fall inte för ens du ser att de är borta och du har sanerat ditt fönster.
Hoppas de löser sig för dig.
Man kan aldrig gardera sig fullt från att få ohyra däremot kan man inspektera ofta och se till att åtgärda när man ser spår av angrepp.
Ohyra kan komma med om man köper nya växter men kan också komma luftburen genom typ öppna fönster.
Hur ha det gått - har dina växter repat sig?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Beställ hem rovkvalster som äter ullöss.