Krukväxter iFokus

Krukväxter

Etikettohyra
Läst 66 ggr
Maria
1

Ohyra hibiskus?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som ni säkert vet har jag två hibiskusar😉

Det verkar som om de fått någon ohyra? Bladen är liksom dammiga. Vissa krulliga och så kan man se igenom som små prickar.

Fick ingen bättre bild än denna.

Någon gissning?

/Maria

• Redigerat 2023-04-29 07:58 av Maria
Maria
1

Förstorar man bilden syns det bättre.

/Maria

Pilspets
1

#0: Bladen kan bli dammiga.
Kan du torka av bladen med en våt trasa?

Det lite ut dom bladlöss tycker jag. Prova att duscha med såpa.😁

Maria
1

#2 Bladen är torkade och det blir så här dammigt direkt.
Bladlöss brukar synas men här syns inga löss alls utan bara ett slags resultat.

/Maria

Pilspets
0

#3: Kan du ta en bild på hela växten?

Maria
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Här kommer två bilder.

/Maria

DesK
1

Jag fick något liknande på mina båda hibiskusar för 2 år sedan, då behandlade jag med såpavatten och ställde ut dem på den delen av altanen som är skuggad av ett buskage och där fick dom vara hela sommaren. På hösten planterade jag om dom och ställde dom i stora rummet. Båda har fått mer och mer blad och den ena börjar få blomknoppar 😊

/Désirée

Pyttelite
1

Det skulle kunna vara spinnkvalster:

Från länken nedan:

När spinnkvalster väl har angripit växter och dessa börjat ta skada så bör bekämpningsåtgärder vidtas. Följande bekämpning av spinnkvalster kan du överväga:

• Vid lätta angrepp kan faktiskt vanligt vatten på växterna hjälpa att avvärja ett angrepp. I bevattningen är det viktigt att även lövens undersida sprayas.

• Ännu mer effektivt vid mindre angrepp är att spraybehandla med en egentillverkad såpspritblandning, blanda då en dl såpa med 9 dl vatten och 1 msk T-sprit och spraya den angripna växten.

• Rovkvalster eller s.k. Nyttodjur är en sorts naturlig och biologisk kontroll av spinnkvalster. Det innebär helt enkelt att en sorts kvalster som lever av spinnkvalster introduceras, varpå dessa äter upp spinnkvalstren.
    Behandling av växter med Neem-olja utspädd med vatten.

• Direktverkande bekämpning med insektsmedel på växter. I stora odlingar och vid bekämpning under lång tid så ska man dock vara försiktig med bekämpningsmedel eftersom spinnkvalsters snabba fortplantning gör att de lättare kan bli resistenta mot bemkämpningsmedel.

https://stick.se/skadedjur/spinnkvalster/

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Spinnkvalster kan angripa allt från prydnadsväxter till äppelträd eller cannabisplantor. De förökar sig mycket snabbt och gör stor ekonomisk
  • Redigerat 2023-04-29 08:34 av Pyttelite
Pilspets
0

#5: Tycker att det ser bra ut.

Msn kan ju prova med dåps för säkerhets skull.

Maria
2

#6 Bra tips.

#7 Jag googlade och det verkar som om det kan vara ett tidigt angrepp. Ska börja med spraya med vatten.

#5 Bilderna gör tyvärr inte rättvisa åt problemet.

/Maria