Orius skinnbagge - vattna?
Har köpt ett gäng skinnbaggar för att bekämpa tripsangreppet på mina växter. Fick hem de små igår och har strösslat ut dem, tillsammans med bovetet de kom i, ovanpå jorden vid stammen på krukväxterna. Frågan är nu om de hittar upp i växten och håller sig där eller om de uppehåller sig i/på jorden också? Jag tänker när jag ska vattna växterna, om jag häller vatten i jorden och skinnbaggarna är där, kommer de drunkna då? De är ju så jäkla små, ser dem knappt. Satte som sagt ut dem igår och har gått och granskat plantorna nu på morgonen och bara sett en enda liten bagge, så de andra måste ju gömma sig. Finns risken att de gömmer sig i jorden också? Kanske skulle strösslat ut dem på bladen istället men tror inte att det hade funkat… De hade ju bara glidit av tillsammans med bovetet och ner i jorden ändå tänker jag. Eller på golvet. Jag hade ju fått plocka dem en och en och sätta ut på bladen isf, och det funkar ju inte x)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag skulle avstå från att vattna någon dag om det är möjligt.
Skinnbaggarna är ju till viss del flygande men skulle låta de få vänja sig någon dag.
Sen beror det ju på vad det är för växt - är den vissen så får ju tripsen övertag så i det fallet skulle jag vattna.
Här finns en video från Hannah se om du kan få några tips för.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#1 Tack, ska kolla in den!
Ja, tänkte att jag kanske vattnar imorgon, eller ikväll. Då har de fått bo in sig i ett dygn iaf! Funderade på om man kanske kunde trycka ner ett rör i jorden nära stammen och vattna genom det, så att vattnet rinner direkt ner under jorden liksom. För antar att baggarna inte gräver ner sig?
Vad är det för växt/er som angripits?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#3 Det är ett tjugotal… Palettblad, orkidéer, fuchsia, aloe vera, kalankoe magic bells, Elefantöra, citronfikus, fönsterfikus.
#0: Du kan ju vattna på faten ett tag.