Vad har hänt med denna Benjaminfikus?
Tappar blad i mängder.
Har alltid mått bra men efter en flytt för ett halvår sedan så är den väldigt ledsen.
Nån som kan gissa?
Kan vara att det är för kallt/för lite sol för den.
Benjamin fikus mår nog som allra bäst i söderläge (det trädet kan växa sig riktigt hög i Spanien).
Också möjligt att den behöver en lite jämnare bevattning.
- Redigerat 2022-09-10 17:31 av [Moon AppleGrey]
#1: Tack!
#2: hoppas att du får ordning på den.
Om du har en behållare den kan ta vatten själv av, så är det möjligt att det kan hjälpa.
Åtminstone om det är vattningen som är problemet.
Första tanken var iallafall att det är för lite sol åt den.
Sedan brukar ju benjaminfikus fälla en hel del blad, men det brukar inte vara på sommaren. De tål inte för mycket vatten, så låt den torka upp ordentligt mellan vattningarna.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
- Redigerat 2022-09-10 18:29 av Carmarino
#4: med en behållare så tar den så pass mycket vatten den själv vill, och det kan göra att den inte tappar så mycket blad under vintern.
#5: Ja, men har man en vanlig kruka så får man hålla lite koll så att det varken blir för mycket eller för lite. Benjaminfikus brukar dock ha en förmåga att återhämta sig och få nya blad, så det är oftast ingen katastrof om den skulle fälla en massa blad.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#6: när jag hade vanlig kruka utan självbevattning så brukade jag vattna 1 gång i veckan ungefär.
#7: Jag brukar kolla om jorden hunnit torka upp. När jag hade en stor benjaminfikus en gång så vattnade jag den ungefär var tredje vecka, men då fick den också rätt mycket vatten.
Hittade det här urklippet om just benjaminfikus som tappar blad.
Tusen tack!