Krukväxter iFokus

Krukväxter

Etikettkrukväxter
Läst 297 ggr
Maria
8

Växter som man känner extra för

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu blommar min gamla Hoya igen. Den är minst 20 år och så misskött flera gånger genom åren. Bodde i en bananlåda flera månader på en bänk bland annat.

Jag har "snott" skottet en gång från en entre i en av de vackra husen i Vasastan i Göteborg. Jag glömde skottet i fickan i flera dagar och trodde inte det skulle klara sig.

/Maria

Dagnykatt
3

Oj vad fint! Sedan då du vill sälja sticklingar eller snor mera, så får du meddela mig! Jag har en postlåda… 😉

Vixxen
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oj helt fantastisk! Älskar också Hoyor! Har väl ett tjugotal, men vet de som har över 200 stycken.
Säger som Dagnykatt
Har också en brevlåda som gärna tar emot sticklingar från denna underbara blomma!

Har en väldigt gammal Porslinsblomma, Hoya Carnosa; som kommer från min älskade mamma som gick bort 2017. Det gör att denna blomma har en speciell plats i mitt hjärta!

• Redigerat 2021-08-14 20:09 av Vixxen
Dagnykatt
0

Jag hade en gång en hoya som jag snott som stickling någonstans ifrån. En sommar var vi på resa och då vi kom hem luktade det helt förskräckligt. Vi trodde att någon av katterna släpat in en mus/fågel som låg och ruttnade. Det luktade verkligen hemskt och vi letade efter döda kadaver i hela huset i 2 sygn. Till sist insåg jag att det var min vacka hoya som blommade för första gången! Jag hade då aldrig trott att de kunde lukta så vidrigt. Så den hoyan åkte ut och huset luktade i 2 veckor efter det. Jag vågade aldrig ta in den igen. Luktar era hoyor något och isf vad?

Maria
0

Jag har en Hoya som doftar ljuvligt om kvällarna. Denna luktade inte så gott men inte så det stör i alla fall.

/Maria

Vixxen
0

#3: Mina som blommat har bara luktat gott!
Vad var det för sort du hade som luktade så där?

• Redigerat 2021-08-15 21:24 av Vixxen
Dagnykatt
0

Ingen aning då jag "snodde" sticklingen. Men en helt vanlig med mörkgröna blad. Blommorna var riktigt ljusrosa och hade kanske något blått i mitten. Jag minns inte riktigt.

Vixxen
0

#6: Vad synd! Den sorten vill man ju undvika.

Carmarino
0

#6: Tydligen luktar Hoya Vitellina väldigt illa. Kanske var det en sådan du hade fått med dig hem?

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Donnas Matte
0

Bland mina växter som hjärtat klappar extra för är mina orkidéer och mina hoyor. Sen min benjaminfikus som jag fick som liten planta när jag fyllde 21 och nu är den stort som ett träd . Jag har haft den i 36 år.

Ett glatt hjärta lever längst - Shakespeare

Maria
0

Jag har en "Nattens drottning" som jag haft sedan liten sticklingar. I 35 år ungefär.
Den spretar åt alla håll och har bara blommat en gång genom åren.
En sommarnatt…

/Maria