Krukväxter iFokus

Krukväxter

Läst 261 ggr
Kashii
0

Ohyra eller annat?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Nu behöver jag er hjälp. Jag har fyra orkidéer, en som jag fått för personen orkade inte sköta den så den såg allmänt knepig ut. Den hade bl.a "utslag" på ett blad som efterhand gulnade. Detta blad klippte jag bort.

Nu har min egna orkidé jag fick i födelsedagspresent börjar få konstiga "utslag" och ser nästan ut som att något äter? på bladen?

Är det någon som vet vad det kan vara? Hur räddar jag den?

Bifogar foton 😐

Pyttelite
0

Hur är de placerade i vilket väderstreck.

Ser inte ut som insektsskador.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Kashii
0

Pyttelite: Alla mina fönster är i söderläge. Men brukar vinkla persiennerna så det inte är direkt solljus. Dock brukar jag glömma vattna så blir tyvärr sporadiskt vattnade. Och torkar av bladen med fuktad trasa för jag har för mig att dem inte gillar att få vatten vid bladknuten 🤔

GuineaGirl
1

#0. Spinnkvalster kan ibland orsaka fläckar på, eller gropar i, växters blad när de suger ut växtsaften.

Enligt min erfarenhet får växter med tjockare blad (t ex hoya australis) ofta gropar, medan tunnare (t ex monkey mask) blir fläckiga.

Har själv inget bra tips för hur man blir av med spinn. Kan inte heller avgöra om det är just detta som drabbat dina växter.

Miss Orchid Girl på Youtube har dock lagt upp en hel del videor med tips, som kanske skulle kunna vara till någon hjälp.