Apostlalilja. När ta skottet?
Jag behöver tydligen varken vänta på rötter eller rotknölar. Bara klippa av och sätta i vatten eller såjord enligt detta: " Då växten har blommat ska du vara noga med att inte klippa bort den vissna blomman." (Jag hade ingen tanke på att klippa bort blomskruttet.) https://fraga-experten.blomsterlandet.se/org/blomsterlandet/d/foroka-en-apostlalilja/
#3 Jag har en stickling från apostlalilja som stått i vatten i ca två år. Den växer inte speciellt mycket och det blir inga blommor men den dör heller inte. 😃
Blommorna är fantastiska så jag ser fram emot dom när jag väl har tid att plantera om.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#3 Hm. Mystiskt. Min planta fick jag som skott 2018 per post, som var inlindat med fuktat papper. Storlek som på bild ovan. Jag satte det i jord direkt. Är oerhört irriterad på att jag inte kommer ihåg om det fanns rötter eller rotknölar eller inget av det. Nåväl. Resultatet av detta skott jag fick för två år sedan *retas lite*, ser ni ovan. Den första blomman. :) Jag planterade om den från gräddkartongen jag först satte den i till den nuvarande 14/5 -19. (Ja. Jag sätter oftast lappar på krukorna med datum då de blev omplanterade.)