Toppstickling av garderobsblomma
Jag visste inte om man kunde ta toppsticklingar på Garderobsblomma, så jag gjorde det. Satte tre stycken i vatten 2/6 och idag noterar jag rötter på alla tre. Det ska bli intressant att se hur de växer. :) "Garderobsblomma eller zamiakalla är en växt ur familjen kallaväxter. Garderobsblomman är den enda arten ur släktet Zamioculcas. Den går även under namnet smaragdblomma."
Lycka till. Väntar med spänning på resultatet. 👍
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Roligt när det lyckas! 🙂
Blommar en Garderobsblomma?
Blommar är kanske att ta i, men den får en form av blomma i alla fall:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Garderobsblomma#/media/Fil:Zamioculcas_zamiifolia_bluete2.jpg
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Som en fredskalla? Har nån en bild? Edit: Hittade en bild! https://www.odla.nu/fragor-svar/garderobsblomma
Verkligen intressant - har en sticklingsbok på min önskelista. Har även en tynande Garderobsblomma som lever lite kargt. Kommer absolut att prova att göra sticklingar. Fin bild på blomman också - tack för den!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#5 Länken i mitt inlägg (#4) går till en bild på blomman. 🙂
Funkar utmärkt att ta toppstickling av Garderobsblomma och sätta i vatten. Även dekorativt att ha framme i en vas då det tar länge innan rötterna bildas.
Går även att sticka ner ett blad i blomjord och så bildar det rötter.