Krukväxter iFokus

Krukväxter

Etikettförökning
Läst 704 ggr
beem
1

Vilket frö ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad kan detta vara för frö ?  Ca 2 cm långt och rödbrunt i färgen.
Hittade det bland mina fröer men tyvärr utan namnlapp.
Borde väl ha lagt frågan i Trädgård iFokus men det är så låg aktivitet där.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
0

Kan du ta några bilder från lite olika vinklar - har ingen aning just nu men ska bli kul att leta efter vad det kan vara.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

beem
0

Det är svårt att få en riktigt bra bild. Färgen är nästan vinröd ungefär som ett plommon. Jag har fröet i vatten över elementet  och det har börjat öppna sig lite mer än det var.

Bild 2

beem
0

Bild 3

beem
0

En större bild - kanske lättare att se på den.

beem
0

Verkar bli en svår nöt att knäcka. Jag har frågat runt lite men ingen vet vad det kan vara. Jag funderar över om det kan vara så att den från början har annan färg och sen mognat och blivit mörkröd.

Fröet ligger fortfarande i vatten men det händer inget. Det ska få ligga några dagar till och sen ska jag dela fröet och se vad som är inuti.

Pyttelite
0

Jag har också letat men det verkar vara ont om bestämningsnycklar för fröer. Har bara fått träffar på lila och mörkröda frukter och blommor inga fröer. Det ser ju ut som det är en stjälk som sitter i ena änden. Liknar ett berberisfrö men det är ju mindre och skrumpnar ihop när det torkat inte slät som detta.

Caeli
0

Kan det komma från en rosenbuske? Någon sorts nypon?

beem
0

#6 Ja det lär bli svårlöst. Det är ju så ovanlig färg också.

#7 Jag håller med att det påminner om nypon men vi har ingen rosenbuske.

Caeli
0

#8 Är du säker på att det kommer från din egen trädgård? Jag norpar ibland fröer lite här och där om jag ser något fint…! 🤫

beem
0

#9  Ja helt 100 är jag inte men ganska säker att det är från min trädgård. Förmodligen är det då ett frö av någon växt som jag bara hade det året eftersom det bara är 1 frö. 

Jag funderar om det kan vara ett omoget frö av Känguruäpple men hittar inget på nätet som stämmer  med färgen.

beem
1

Nu har jag delat fröet och det finns inget i utom en kritvit massa som känns som frigolit 🙂
Nu lägger jag fröet i jord men jag tror ju inte det kommer att gro men man vet aldrig.

Pyttelite
0

Kan det vara så att det kommer från någon ”konstgjord” blomuppsättning det för tankarna till något artificiellt.

beem
0

#12 Jag tror inte det. Det brukar jag aldrig spara.
När jag trycker på fröet är det ganska mjukt.  Det låg i ett kuvert i samma korg som frö av Känguruäpple. Jag tror därför att det är från en växt som jag hade bara 1 år eller så är det ett outvecklat frö av Känguruäpple.

Jag har också funderat på om det är någon typ av böna. Jag sådde bönor ett år men minns inte vilken sort.

Mysteriet fortsätter 😉

Pyttelite
0

Fast om man kollar på Kängruäpple så är det en solanumväxt med helt annat blomfäste än vad ditt frö har. Sedan borde of frukten vara ”köttig” som typ tomat och skrynkla ihop sig om den torkas inte så slät som den du har för kapseln borde innehålla många små frön.

beem
0

#14 De frö jag har av Känguruäpple  ser ut som russin nu - med fröer inuti.

Jag tänkte mer om mitt lila frö är plockat för tidigt och är helt omoget men då stämmer inte färgen.

Det är verkligen ett mysterium som jag skulle vilja se en lösning på 🙂

Pyttelite
0

Ja, det låter onekligen som en svår nöt att knäcka och jag kommer bara med förslag på upptänkliga idéer så ta inte illa upp.   

Har ju ingen aning om vad det kan vara.

Är det ett omoget "äpple" så skulle nog även det skrumpna ihop och bli russinlikt men vi får se om någon annan har ngt uppslag.

beem
0

#16 Jag är så tacksam för alla tips och ideer. Ös på 😃
Jag blir så irriterad på mig själv att jag lagt det i ett kuvert utan att skriva något.
Irriterad för att jag inte kan komma på vad det är 🤔
Förr eller senare kommer det en lösning…………förmodligen senare 🥵

UrszulaT
0

Hej

Du kanske kan skicka en fråga med bilden till någon av  dem Botaniska trädgårdar. Jag har gjort så med min blommande aloes och har fått snabbt och utförligt svar.

beem
0

#18 Vilken bra ide. Jag har nu skickat frågan till Göteborgs Botaniska.
Tack för tipset.

UrszulaT
0

Hoppas du får svaret snart.

beem
0

Botan svarade att det är en frukt men ville ha kompletterande uppgifter - var den är plockad och när. Jag väntar med spänning på ytterligare svar.

Pyttelite
1

Vi med!

beem
0

#22 🙂

Lillräkanf
0

Åh vad spännande!!

beem
1

Kanske lösningen finns nu - delvis i alla fall.

Botan återkom aldrig efter den komplettering jag gjorde.

Idag såg jag det danska programmet Hundra procent bonde.
Han visade bönor han sått av Störböna och de såg precis ut som de jag har. Han var dock inte säker på det exakta namnet.
Jag vet att jag sått bönor får flera år sedan så det troliga är att det är en form av Störböna.
Hittade detta på nätet.

https://nordfro.se/froer/baljvaxter/storbona-akta-tranbar/

Med sina djupt vinröda, runda och välsmakande bönor är 'Äkta Tranbär' en favorit hos oss. Denna högväxande störbönan är relativt
Pyttelite
0

Spännande - bönor är roliga att odla!

beem
1

Jag har försökt så bönan men det händer inget. Kanske den är för gammal. Det var i alla fall roligt att det löste sig.

Caeli
1

Kul att få veta vad det var!

Frank i danska "bonderøven" är duktig. Intressant program!