Blyblomma som blommar dåligt.
Jag är förtjust i Blyblomma sedan många år tillbaka. Har skaffat ett ex många gånger men tröttnat efter en tid p gr av att de skräpar så mycket när de blommar och slänger eller ger bort den. Så går det en tid och jag faller för att skaffa en ny. Den senaste har jag svårt att få i blom. Det kan bero på att jag har för mycket skugga där jag bor numera. Kan det finnas annat som påverkar? Att ha den som grön växt är inget alternativ. Den åker nog ut snart. Har sett den växa vilt i Marocko och där inte precis skuggigt. Tips tack.
"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.
Det är så tråkigt när blommorna bara växer men saknar blomvilligheten. Ljus, värme, vatten och näring är parametrar man kan justera. Hur gödslar du din blyblomma? Får den för mycket av något? Om jag förstår dig rätt är det just att den är blomovillig men att den för övrigt är fin. Gödningstips från Plantagen: https://www.plantagen.se/godningsskola.html
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#1. Har en gång gett den gödselvattning med Blomstra. Efter det har den växt till rejält så jag gör inte om det. Den står trångt i din kruka. Funderar på att klippa ner den. Tack för länken, ska läsa och lära.
"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.