Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 5870 ggr
[IdaSoren]
2017-09-14 10:20

Hur mår min kaktus?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hej,

Har en kaktus (tror att den är från släktet Euphorbia) som har börjat ändra utseende på sista tiden. Är lite orolig då jag inte är så duktig på växter och gillar min kaktus. Den står ljust och soligt just nu och har blivit vattnad någon gång i månaden under sommaren. På de "armarna" som har blivit utsatta för mest sol har topparna börjat bli ljusgröna och de har även fått nya blad och taggar. 

Bifogar en bild som visar hur den ser ut. På bilden till höger ser man att det har tillkommit en helt ny sektion, dvs. hela den ljusgröna biten. Är det normalt att de blir ljusgröna när de växer? Finns det något jag kan göra för att "hjälpa" den? Näring eller liknande? Kommer färgen att återgå till den normala igen?

Tack på förhand!

Annons:
Maria
2017-09-14 10:27
#1

Min erfarenhet är att det är just så som du säger att det är det nya som växt som är ljusgrönt och färgen kommer så småningom bli mer djupare grön. Alla tillväxtpartier har en ljusare grön färg.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
2017-09-14 11:30
#2

Har själv en sådan, och det det stämmer som Maria säger. De nya skotten är ljusgröna men mörknar med tiden. Som synes på den här bilden så kan de bli rätt stora, och även sätta sidoskott, precis som din har gjort.

Så svaret på din fråga är att din växt mår alldeles utmärkt. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

ylvala
2017-09-14 11:48
#3

Fin! Den kände väl för att börja växa under sommaren. Vill också ha en sån 😍

[Forest]
2017-09-14 15:01
#4

Den ser ut att trivas fint :)  Tycker den ser jätte fin ut, och som tidigare skrivit så mörknar det ljusgröna efter en tid. Trekants kaktus går den kanske under? För att läsa lite info om hur man sköter om sin kaktus kan du läsa här:

 http://www.plantagen.se/kaktus-mycket-mer-an-bara-taggar

Dottern har flera kaktusar köpte 3 till henne nyligen :) Själv gillar jag kaktusar men har annars ingen innan, så jag ska väl läsa lite om hur man sköter om dom små liven :)

JMW
2017-09-15 08:29
#5

Är det inte den som kallas High Chaparall?

Maria
2017-09-15 08:39
#6

#5 Javisst. Känns som om alla hade en sådan på 70-80-tal😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Carmarino
2017-09-15 10:20
#7

#4 Vad jag vet så heter den Trekantseuforbia, och kallas High Chaparall. Har själv alltid sagt High Chaparall om min i alla fall. 🙂

Minns inte när jag fick den, men den kan mycket väl vara från 80-talet någon gång. 🤔


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[IdaSoren]
2017-09-15 13:29
#8

Tack för svar!

Känns skönt att höra att den ser ut att må bra. Får fortsätta ta hand om den så får vi se hur stor den känner för att bli 😃

Upp till toppen
Annons: