Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 3417 ggr
Atropa
9/12/17, 9:32 PM

Ledsen kaktus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad gör jag för fel? Alla mina andra kaktusar mår fint men denna har verkligen gett upp nu… så jag slänger den.. Men om jag någonsin köper samma sort, vad har jag gjort för fel med denna? Någon som vet?

Annons:
beem
9/12/17, 10:34 PM
#1

Hur menar du - vad är problemet ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Atropa
9/12/17, 11:26 PM
#2

#1 pelarna faller ner och dör

beem
9/13/17, 9:53 AM
#3

Aha  du menar så.  Det kan bero på för mycket vattning.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

ylvala
9/13/17, 6:29 PM
#4

Som #3 säger så beror det oftast på övervattning när kaktusar mår dåligt. Men det kan såklart också bero på undervattning. Ljuset spelar också stor roll.

Är det inte så soligt är det lätt att man vattnar för mycket eftersom de inte dricker mycket om de står mörkt.

Om du inte tror att det beror på något av detta kan det vara någon ohyra.

beem
9/15/17, 10:23 PM
#5

Jag undrar om det går att kapa av de friska delarna - låta dem torka - och sen sätta i jord . Hoppas någon kan svara på det. Vore bra att veta.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Carmarino
9/15/17, 11:51 PM
#6

#5 Enligt den här sajten kan man göra det:

http://www.blomsterframjandet.se/vaxtdoktorn/for-mycket-vatten/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
beem
9/16/17, 1:40 PM
#7

#6 Ja det verkar ju gå bra då för TS att rädda kaktusen.

Tack för länken.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

ylvala
9/20/17, 3:43 PM
#8

Ja gör det! Om jag har någon växt som börjar se dålig ut brukar jag ta sticklingar direkt för att inte bli av helt med växten 🙂

NiklasTyreso
10/9/17, 7:22 PM
#9

Planteringsjord består nästan uteslutande av torv, från torvmossar, men inga kaktusar trivs i torvmossar! Blanda ut planteringsjord med sand, mineralet perlite och grus så minskar risken att kaktusen ruttnar underifrån. Vissa kaktusar behöver extra belysning på vintern. Andra kan behöva en sval vintervila (ljust).

punkmusic
10/13/17, 7:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#9 Nu blir jag lite nervös! 

Planterade precis om min High chaparall, som jag fått ärva, i endast planteringsjord 🤔 Om det är till någon hjälp har den stått i den nya krukan i en vecka. 

(Bilder när den är omplanterad)

Upp till toppen
Annons: